Thursday, December 18, 2008

Årets julklapp, tack tomten

Främre korsbandslesion, sannolikt komplett. Partiell kollateralligamentsskada.

Kontusionsödem laterala femurkondylen och laterala tibiakondylen. Sannolikt funktionellt total ruptur. Ödem ner längs anserinussenor och distal del medialt kollateralligament. Medial plica. Menisker intakta.

I klarspråk:
1) artroskopi på Sophiahemmet, rehabträning 6 månader

alternativt

2) rehabträning utan operation

utfall osäkert oavsett vad jag väljer.

Ingen brådska att bestämma sig i alla fall. Det råder delade meningar om det ens lönar sig att operera. Men man bör vänta minst ett halvår innan man gör det.

Jag: - Squash, skridsko- och skidåkning?
Läkaren: - Nja, prova om du vågar.
Jag: - Fan.
Läkaren: - Har du slut på smärtstillande?
Jag: - Hämtade aldrig ut dem.
Läkaren: - Ojdå, du är en hård jävel alltså?
Jag: - Nä.

No comments: