Thursday, July 06, 2006

Red Bull & Rooibos - drycker som luktar illa

På kontoret finns sedan en tid tillbaka nåt slags Rooibos-te som flera av mina kollegor dricker. Det luktar helvete och lägger sig som en söt kanelaktig sliskstank över hela landskapet när någon kommer med en ny kopp. Jag avskyr verkligen Rooibos, men namnet är rätt kul. I hate the smell of Rooibos in the morning. Jag har svårt för te över huvud taget faktiskt. Varmt vatten med utspädd fruktsmak liksom.

En annan dryck som luktar vidrigt är Red Bull. Sötsliskigt kvalmig artificiell lukt som tar över allt. Som alla vet är det bara en viss typ av människor som dricker Red Bull, gymkillar som flexar tribalarmarna och silverkedjorna så här års på Tofta Strand. Kanske en och annan datorspelande tonåring också. Ingen människa med självaktning dricker väl Red Bull? Eller? Placeboeffekt hej hej.

Nästa dryck: Smaksatt mineralvatten. Vad är grejen med att smaksätta vattnet med lite blaskig päronsmak? Smakar som när man snodde någon gammal saftflaska och fyllde med vatten på väg till fotbollsträningen. Jag är den förste att hylla vanligt mineralvatten som San Pellegrino eller Ramlösa, men smaksatta varianter don´t do it for me. Jag sätter min hatt på att det är ett svenskt fenomen, ungefär som att pizza i Sverige kan innehålla vad som helst till skillnad från många andra länder. Det luktar i alla fall inte illa.

I övrigt meddelas att jag är rätt less på att jobba i det här vädret. Det känns som att Peter Kondrup eller naken-Anders hånskrattar mig i ansiktet framför högtrycksbilder varje morgon. Nu när man missar så mycket skönt väder blir jag grinig sommarmartyr och jobba gladeligen över 2-3 timmar varma sommarkvällar, eftersom jag ändå redan missat hela dagens prime time i solen. Jag är sommargrinig och håglös, orkar inte med särskilt många projekt förutom att jobba och sova och knappt att jag ens kan sova. Tror det har att göra med att man i samma stund som semestern är beviljad, ställer in siktet på vad som är sista arbetsdagen, och i samma stund avtar arbetslusten linjärt för att på sista fredagen innan semestern stå på noll eller under noll. Vill inte grilla, vill inte bada, vill inte göra någonting på kvällarna.

Nåja, snart är semestern i alla fall här, och då lär det bli ett blogguppehåll på sådär 3 veckor när jag inte kommer att vara hemma, utan snarare åka runt i en Porsche på Rivieran, bada i medelhavet och dricka bubbel (bratCarreca!), slacka runt i Lyon, på Österlen och i Stockholms skärgård. Men, först en till vecka av arbetsleda, håglöshet och semesterlängtan.

1 comment:

Veronika said...

Vodka redbull dricks väl av fjortistjejer? Jag drack åtminstone det för några år sedan. Och på house-klubbar sägs sportdrycksdrinkar vara poppis. Fast, då är det ju utblandat med sprit.