Wednesday, January 30, 2008

Den knubbiga framtoningen

Visst finns det människor som man tänker sig som tjocka/knubbiga/småfluffiga, trots att de egentligen inte är det? Jag har för mig att Filip Hammar någon gång nämnt det, syftandes på sin egen framtoning. Han är inte tjock, det bara känns så. Jag har också lagt märke till det, jag föreställer mig vissa kompisar och kändisar som överviktiga, trots att de egentligen inte är det. Vissa av dem kanske har varit det i perioder, men det är inte på något sätt ett kriterium som är allomfattande. Det har inte så mycket med BMI att göra, det är en aura av knubbighet. Rund ansiktsform kanske?

Lilla listan över kända personer med en knubbig framtoning (som jag kan komma på just nu):



1.




2.


3.


(nej, det går inte att få tag i någon vettig bild på Filip Hammar själv)


4.




5.


Carreca

Utanför listan:


Eftersom han gjort sin dramatiska viktnedgång till en mediahändelse, och numera mest uppfattas som utmärglad.

6 comments:

Anonymous said...

vilken bra spaning! Särskilt Gry är ju ett mysterium, lagomsmal och snygg, ändå verkar hon knubbig.

Vad gäller Mr Hammar så har han (också?) pratat om att han faktiskt har varit tjock. Minns särskilt polotröjan-tiden i Öppna dagar som syns litegrann här: http://www.greatworks.se/img/big/oppnadagar.jpg

Har för mig att det skiljer tio kilo på honom då och nu.

Anonymous said...

Fast Gry har gått ner en hel del i vikt de senaste åren, tycker jag nog.

jo said...

Leila Lindholm.

Anonymous said...

Angående Gry så tror jag det är för att hon har ganska stora bröst. Då ser man liksom "tung" ut. Har jag hört. Annars är hon ju nu toksmal, kolla nyckelbenen på bilden t ex.

Anonymous said...

Frida Fahrman. (Jag håller med om bröst-teorin, Gry ser närmast anorektisk ut i ansiktet i jämförelse med förr).

Carreca said...

Jag tycker inte att den teorin är särskilt vattentät.
1. Det finns massor av kvinnor som har stora bröst men inte uppfattar man dem som knubbiga pga det.
2. Hur skulle det förklara den knubbiga framtoningen hos män?

Jag hade massor av exempel, men nu verkar de vara bortblåsta.