Thursday, October 15, 2009

ICA + Samhall = billig CSR-kredd

Älskar moggisar! Älskar ICA:s nya reklam!

ICA:s reklamsåpa har gått på tomgång och rundgång i flera år nu, men nu ska de göra någon CSR-drive och tillsammans med Samhall anställa personer med funktionshinder, därav det nya greppet med en mongoloid "praktikant".



Det låter ju behjärtansvärt det här, men man vet ju samtidigt att dessa funktionsnedsatta personer kommer att "anställas" utan egentlig lön. ICA plockar några CSR-poäng (ganska inne med CSR dessa dagar) och behöver inte betala något för lite okvalificerad arbetskraft som får arbeta där de gör minst skada och med det som de "riktiga anställda" inte har lust att göra längre. Nåja, skit samma - jag älskar moggisar. Därför älskar jag den här nya reklamfilmen.

3 comments:

Anonymous said...

Hej! En sakupplysning bara: Anställda på Samhall har både arbetsförmåga och avtalsenlig lön, så när Ica tar in folk via oss är det varken okvalificerad arbetskraft eller något som är billigare för Ica än annan personal.

Håkan Tenelius, presschef på Samhall

Carreca said...

Men man pratar ju i reklamfilmen om praktikanter? En praktikant för mig är någon som inte är anställd på samma villkor som de som är tillsvidareanställda. Mycket vanligt i en del branscher som är attraktiva bland unga, där folk jobbar i princip gratis med föhoppningen att bli anställda på riktigt en dag. Exempelvis mediabranschen. Jag trpr inte på att en praktikant från SAMHALL har samma prislapp som en som anställs direkt från gatan, och har de samma prislapp, så tror jag inte på att den oavkortat går till praktikanten.

Och det här har snarare med ICA:s CSR-iver att göra än huruvida statligt ägda SAMHALL erbjuder riktig lön. "Avtalsenlig" är för övrigt ingen synonym till marknadsmässig, det finns som du vet många uppmärksammade fall som beskriver SAMHALLs "avtalsenliga" anställningsvillkor.

Anonymous said...

Hej! Ta och läs på om det du skriver om. Jag jobbar på SAMHALL mitt jobb är att sortera post åt Bringmail (Citymail). Dom är en kund åt SAMHALL vi utför en tjänst åt dom. Jag och ingen av minna vänner som jobbar för SAMHALL jobbar gratis. Den 25 varje månad få vi våran lön som alla andra. Vi är med i facket,A-Kassan också. Vakna nu! När du eller jag eller nån annan jobbar ska man ju enligt lag få en lön. Samhall är om du nu inte vet det statligt ägt så det skulle se mycket dumt ut om vi jobb gratis
Mvh mrwolf