Friday, January 12, 2007

Kanske nåt om 3 år i högstadiet

DISCLAIMER: detta är en gammal text som jag liksom inte fått någon ordning på, men jag har haft åtminstone två läsare som jag värderar högt, som verkligen VILL läsa den här texten som jag haft in progress (nåja) under nästan ett års tid. Så jag lägger upp den nu, utan att den är riktigt färdig. Jag har postat alldeles för få texter av den här sorten på senare tid.

- - -

Jag har funderat så länge på hur jag skulle skriva den här texten. Att jag verkligen gör slag i saken beror på den här meningen som inleder en artikel i ett gammalt nummer av Nöjesguiden:

Det handlar om klasskamrater eller jämnåriga över huvud taget och hur utvecklingen mot att bli vuxen förlöper i olika hastigheter för olika människor och vad det gör med oss. De där åren i högstadiet och hur de påverkar så in i helvete vem du blir i fortsättningen som följer. Det handlar om att man någon gång lever sitt liv våldsamt snabbt, och beroende på när den där fortkörningen sker så blir man den man blir. Jag tror inte på det där att ens föräldrar är absolut avgörande för vem man blir. Jag tror att för många kan ens umgängeskrets i puberteten avgöra i mångt och mycket vem man blir i resten av sitt liv.

Det handlar om de som gick direkt från barn till vad man då trodde var vuxna över en sommar. Och sen var det klart, de var liksom färdiga med sin personliga utveckling. 3 månader sen färdig. Nu skaffar jag bil och börjar knulla. Åtminstone fick man intrycket av att det var så.


Alltid tätt sammanknutet med en ådra av förakt för de vuxna, en samlingspunkt runt det förbjudna. Spriten, snuset, rökningen, skolkandet, skadegörelsen, nattliga lån av föräldrarnas bilar, klottret, mobbningen och förtryckandet av de som inte gjort motsvarande vargsprång över en sommar. Det går en knivskarp skiljelinje mellan de som testar gränsen och de som inte anser sig behöva testa gränsen. Vi som satt kvar i avbytarbåset. Vi som gjorde vårt jobb med något slags längre tidshorisont och nog var ganska hunsade under ett par år. Vi som gick med lite mer böjda nackar och en mycket tydlig hierarki. Medelmåttornas tysta sammansvärjning.

Någonstans längst där inne visste man väl som betraktare vad det där hävdelsebehovet kunde komma att resultera i längre fram, och man lät det hållas. Inte bara av godhet, ganska mycket av hot och våld också. Man krävde inga extra åtgärder från skolorna, inga höjda röster, inga utredningar, inga kuratorer, psykologer eller utökade resurser på något sätt och vis. Man gick ändå på något sätt i takt med de som behövde allt det där genom korridorerna. Det är mycket konstigt, för aldrig senare i ens liv går man i samma takt som människor som har helt andra värderingar, förutsättningar och mål än man själv har.


Jag kände redan då någon slags stolthet i att veta att jag klarade det bättre än genomsnittet, och många resor bättre än de där högljudda revolterande som stod med sprayburken i högsta hugg, cigaretten i mungipan och ölen i ryggsäcken. Många osäkert uppblåsta egon bland de där sprayburkarna förstås, men det var ju hård verklighet där och då. Man kan bara ha distans så här, 13 år senare.

De som hade sin högsta högkonjunktur, sin all time high, på högstadiet stannade ofta där. Rör sig i samma mönster och umgängeskrets nu som då. I en omgivning där de tog en stark position, och hade inflytande och åsikter som ofta tryckte tillbaka de andra. Och sen fastnade det liksom. Färdig och klar från högstadiet och framåt. Inga framsteg eller miljöombyten sedan dess. De som ville ha allt så fort de blivit mogna nog, och bräkte på i full skala direkt. De som ville svälja hela vuxenvärlden så fort det gick.


De står kvar i den där vägtunneln och hånglar i cigarettröken som sveper i vita sjok längs taket.
Ni kan håna oss hur mycket ni vill, vi rör oss ni står still. Det är vad det handlar om, var man stannar upp och finner sin plats.

8 comments:

Anonymous said...

Väldigt bra skrivet. Otroligt bra faktiskt.

Anonymous said...

ja. bra.
och, ur mitt perspektiv, oändligt hårt & svårt läsa. och intressant.

(har faktiskt tänkt påminna dig.)

Anonymous said...

Välskrivet och träffande. Men det är väl lite så; coola Conny som alla såg upp till sitter nu på den sunkiga kvarterskrogen och käkar pizza och tar en starkbärs.

Anonymous said...

bra.bra. skriv nu mer.

Anonymous said...

Det var tänkvärt. Och bra. Jag tänker på hur man också i vuxenlivet kan vilja döda tonåringen som man en gång var. Åtminstonde när man är i samma rum som personer som bara minns ens gamla jag.

Carreca said...

Tack alla. Jag är som sagt inte 100 nöjd själv, men jag orkade inte sy ihop säcken riktigt på ett bra sätt. Det fanns mycket mer nyanser i det där som skulle kommit med, men nu blev det så här.

Och kanske låter lite mer bitter än avsikten var, vilket var något som jag borde ha jobbat bort i texten. Jag var aldrig rädd för någon eller medlem av de allra svagastes gäng, men det finns en så tydlig hierarki på högstadiet, och så stor skillnad på hur folk är. Det är lite obehagligt. Och en stor tröst för de som just då råkat hamna längst ner i hackordningen, är att de oftast seglar förbi de andra till slut. Och man visste det på något sätt redan då. Att det där brådmogna var just brådmoget, inte den verkliga vuxenvärlden. Det var nog det jag försökte skriva. Och att plötslig "framgång" tenderar att leda till att man fastnar och inte utvecklas på ett bra sätt efter ens absoluta all time high i sociala termer.

därför: kan jag väl, har du några ämnen? Man kanske skulle bli frilansbloggare.

egoistiska egon said...

det här blir på något sätt ännu starkare i småstäder. har diskuterat fenomenet många gånger med de barndomsvänner som faktiskt har flyttat från hålorna där vi växte upp. de som var poppis och levde livet i högstadiet och till viss del i gymnasiet är kvar. de har ett jobb på ica och snart unge nummer två, 25 år gamla. inte för att det är ngt fel med det, men de stannar. nöjer sig.

Carreca said...

Nä, det är väl inget fel med det, men det är rätt intressant att det relativa "styrkeförhållandet" mellan de här grupperna förändras till det motsatta mot hur det var tidigare. Och det är på något sätt ganska sällan de som går i första ledet, som sen går i första ledet för att dra. Kanske beror det på att man känner att man har en stark social position på hemorten, vilket ökar motståndet mot att bryta upp och dra nån annanstans. Jag är uppväxt på en ort som i mycket liknar en småstad, trots att den ligger hyfsat nära Sthlm. 50/50 sticker/"blir kvar". Ganska många blir kvar just eftersom det är så nära till stan, men blir ändå kvar i en liten lantlig fristad.