Tuesday, November 20, 2007

Hur funkar det med annonseringsfilosofi?

Medium jag skulle tveka inför att annonsera i om jag vore marknadschef: Pause Magazine.

Det är så konstigt, i Pause Magazine finns annonser för Bang Olufsen och Sony Center sida vid sida med typ Harrys Sexshop i Borås och någon alla tusentals "nya heta nattlivscommunities" utan intäkter.

Hur funkar det egentligen? Jag har funderat på detta en längre tid (jag läser ibland Pause, trots att det är en riktig skräptidning). Ju längre bakåt i tidningen man kommer, desto svettigare annonsörer. Sida 3 kostar 30000, sida 53 kostar 250 spänn och en back lättöl? Även om reklamen inte är anledningen till att man tittar i en tidning, så blir förstärks Pause splittrade intryck av att annonsörerna sträcker sig från premium till Ullared.

3 comments:

jo said...

En tidning som jag skulle tveka att annonsera i är Kupé. Där trängs Bert Yogson, astrolog, med mirakelkapslar för viktminskning och Ayurveda-kurser. Sanslöst oseriöst.

Carreca said...

Men det låter ju ändå som att det är konsekvent? Oseriöst förvisso.

Jag menade egentligen att jag skulle vara tveksam om jag vore B&O:s marknadschef, kanske inte om jag vore "marknadschef" för "Malmös nya, heta lifestylelounge".

jo said...

Jag ska åka tåg idag. Ska spana in nya Kupé och se om det finns några seriösa annonser där.