Saturday, November 17, 2007

Jag kastar pil i min kuvös

Jag har flera gånger ondgjort mig över 00-talsfenomenet att varenda livekonsert förstörs av att folk ser sig manade att dokumentera konserten med sin kassa mobiltelefon istället för att TITTA och LYSSNA när man väl är på plats. Så jag tog den här exempelbilden igår. För det är ju ungefär så här dåliga de där bilderna blir. Och vad är grejen med att sitta hemma dagen efter och stirra på en 14"-skärm? Jag förstår verkligen inte hur man prioriterar, dessutom förstör det för alla andra vars sikt skyms av 200 små LCD-skärmar. Tröttsamt. Kan vi inte komma överens om att alla går in på Rockfoto.nu om man vill ha fina proffsiga bilder av livekonserter istället? Ok, då säger vi så.

Jag är medveten om att det blir lite stenkastande i mitt glashus nu, eftersom jag nyss länkat till publikinspelat livematerial här nedanför, men skit i det nu. Jag skulle kunna vara utan de där klippen om jag bara fick uppleva en nutida konsert utan alla de där skärmarna i vägen.

Annars var det väl ganska ok. Men det är ju som sagt inte särskilt levande. Förbannat snyggt är det, men så regisserat och styrt och helt i avsaknad av spontanitet. Som att kolla på en Johan Renck-video i två timmar. Om det är någon som vet hur de rent praktiskt gör när den där läskiga körtjejen på bildskärmen sjunger (förinspelade?) stämmor under Generation EX med perfekt timing, så vill jag gärna veta. Det var enormt snyggt gjort.

Sen drack vi Lynchburg Lemonades på Spy bar tills korna gick hem.

3 comments:

egoistiska egon said...

jag var där i måndags, och stod på balkongen. då såg man det där med kamerorna övertydligt, och jag tänkte på ngt gammalt inlägg du skrivit. fast jag läste det här först nu. vill också veta det där med tjejen. vansinnigt snyggt.

Anonymous said...

Det är ju ganska många av Kents live-låtar som innehåller förinspelade grejer, helt enkelt för att det blir omöjligt för bandmedlemmarna att spela allt själva på scen. Därför kör de säkert med "click", dvs förinspelade bakgrunder som bandet spelar till - med exakt takt. Det blir då inte så svårt att synka videon på tjejen eftersom takten är exakt samma som i originallåten. Hate to break it to you guys. :)

Och jag tänkte precis som du angående mobilkameror. "Den här gången ska jag inte fota nånting, möjligtvis en bild eller nåt". Ändå stod jag där och fann mig själv spela in ett och annat videoklipp också (kolla min blogg så ser du). Jag hatar mig själv litegrann för det och känner mig smutsig. Kan du förlåta mig?

Carreca said...

Det jag egentligen vänder mig emot är att vår generation är så dokumentationslysten och tekniken är så tillgänglig att man åsidosätter stunden och nuet för att dokumentera för framtiden. Men det går inte att fånga ögonblick. För mig blir tusen bilder och videoklipp ändå så mycket plattare än minnet av det där ögonblicket. Jag förstår varför man gör det, men jag tycker att det är många som tänker fel. Men vad hjälper det. Antagligen är det bara ännu mer patetiskt att låta upplevelsen förstöras av att andra gör sånt som jag tycker förstör min upplevelse.

Angående körtjejen, jo jag förstår ju att det är mycket som är förinspelat(man hör en del förinspelat, som ska göra sångarens röst fylligare osv.), men började tvivla när det var sådan millimeterpassning på körtjejen. Kanske är det bara jag som tvivlar på deras musikaliska kompetens att hålla takten så perfekt i livesammanhang.