Thursday, December 28, 2006

Bröstens vara eller icke vara

(men ett par schyssta lökar på Köket är ju aldrig fel)
Bröderna Schulmans korståg mot offentliga ammerskor fortsätter i en bloggpostning på hans mycket populära blogg. Lillebror Schulman blev ju som bekant av med jobbet på Postkodlotteriet (det kan knappast ha varit någon större tragedi att bli av med ett sådant jobb) efter att ha skrivit en liknande krönika i Innerstadspress. Nu gör Alex ett upprop mot Linda Skugges amningskrönika. (Ok, nu blir det inga fler länkar i detta inlägg, känns som jag inte gör annat än länkar). Till saken.
Det är alltså skillnad på bröst och bröst i olika sammanhang och miljöer, om än så pass närbesläktade som nattklubb vs. restaurang. För varken Calle eller Alex ser på bilden ut att vara helt uppfyllda av äckel och avsmak. Och för att komma till saken: bröderna Schulman är stundtals, ganska ofta faktiskt, helt briljanta. Men det är så förbannat svårt att tolka vad de säger, om de bara är genomironiska och påhittat narcissistiska. Personer som man inte kan ta på allvar, för de kanske aldrig är allvarliga i det de säger. Nu ska kanske sägas att jag inte direkt bryr mig, jag varken mår illa av ammande mammor, eller försvarar deras rätt att få amma på offentlig plats, så sakfrågan är mig ointressant. I sammanhanget tycker jag nog att lingeriefester på Stureplans nattklubbar känns mer unket än ammande mammor.
Det intressanta i detta är att följa en beef mellan Sveriges regerande tungviktsmästare i inkonsekvens. Alltså personer som gillar att sticka ut med provokativa uttalanden eller handlingar, men sällan "orkar" förklara eller ens framhärda sin linje om de blir ifrågasatta. Jag hoppas verkligen att det här utvecklar sig till ett offentligt tjafs. Mest utmärkande är väl Skugge i det här fallet, när hon bland annat anser att hon har rätt att skriva vad hon vill, men inte behöver försvara det mot ifrågasättanden i exempelvis TV-soffor. Schulman har ett par gånger visat upp liknande inkonsekvens för att försvara saker som han hävt ur sig.
Till saken ska dock tilläggas att Schulman faktiskt verkar vara helt fantastiskt skruvad och ocensurerad i vad han säger och gör, och det är ju alltid uppfriskande. Sakfrågan i sig är alltså rätt ointressant, det mest spännande är att se Mr. och Mrs Inkonsekvens stångas med varandra, och vart det kan ta vägen. Det kan bli en mycket skruvad och underhållande "debatt". Det ser jag fram emot.

No comments: