Thursday, December 07, 2006

Ängsliga kreddpajasen

Fan vad fånig jag är egentligen. Igår tog jag mig tid att ladda ner nya skivor för första gången på evigheter, och då är det ju behändigt med de årsbästalistor som dyker upp så här års, så man liksom VET VAD MAN SKA LYSSNA PÅ. En fånig ängslig kredd-wannabe, det är jag. Sen kan man ju alltid låtsas att man lyssnat på Hot Chip, Regina Spektor, Albert Hammnod Jr, Camera Obscura, Junior boys, Magic Numbers osv sedan urminnes tider... Balanserar man upp det med en del klassiska gubbrocksskivor, så känner man sig till freds med att visa upp sitt Ipod-innehåll vintern 2006 och inte verka helt offside. Nu kommer det säkert dröja ett halvår tills jag gör nästa ängsliga uppdatering i ett svep, men jag läser och läser om alla band, och sen tycker jag att det är för meckigt att ladda ner direkt, att jag gör allt i ett svep och således ligger nåt halvår efter i alla fall.

Hade jag fått en femma för varje gång någon nämner myspace i en tidningsartikel eller intervju under senaste halvåret, hade jag varit en rik man. Vad jag inte fattar är varför "vanliga människor" prompt ska registrera sig? "Jag är kompis med Metallica, Kent, Hello Saferide och ett obskyrt punkindie-band från Warzawa" Öh, jaha? Fattar inte grejen, och fantastiskt fult är det också.

Har nu landat ett projekt som innebär att jag byter jobb efter årsskiftet, och jag tror att det kan bli mycket roligt och att jag kan få mer utrymme för kreativitet och egna idéer, och det här kommer nog helt enkelt bli väldigt roligt, men lite jobbigt också. Mycket större personligt ansvar, men också mycket större egna möjligheter. Hade två oliak grejer på gång, men fick från det ena höra att jag "anses lite för junior för rollen", hade jag fått en femma för varje gång någon sagt så när jag sökt ett jobb, eller någon kallat mig till intervju, hade jag haft en thugolapp åtminstone nu. Jag hatar att inte vara sådär intuitivt älskvärd i ett initialt skede. I alla andra lägen är det rätt skönt att inte vara intuitivt älskvärd direkt.

Ikväll ska jag på julbord på ett mycket otippat ställe. Mer om det senare i veckan. Jag kan inte komma på ett enda ställe som det känns mer motsägelsefullt att äta julbord på.

2 comments:

Anonymous said...

Jag är kompis med Metallica där. Och en 18-årig kille från Kanada (?). Men hey, MySpace är ju både för artister och privatpersoner. Det finns väl mer "vanliga människor" där än bandsidor.

Carreca said...

Alltså, jag har inte direkt gjort några efterforskningar, för jag fick ont i ögonen av hur fult det är. Och jag har förståelse för spridandet av musik, och att det är grymt för sådana som dig, som verkligen producerar något själv.

Men för hang-arounds utan sådana bidrag, så förstår jag inte grejen med att kunna bli "kompis" med en artist. Jag har i alla fall inte det behovet.