Tuesday, December 12, 2006

Platt-TV-peppen

Platt-TV-peppen är monumental denna höst. Är jag den enda som inte riktigt känner att platt-TV är den sista pusselbiten för evig lycka i livet? Mainstream-tidningarna eldar på med lockande rubriker om platt-TV-tester med nya spännande infallsvinklar varje dag nu:

"Julens BÄSTA platt-TV"

"Platt-TV drar mer ström än vanlig TV"

"Bildextra: Allt du vill veta om HDTV"

Främst verkar det vara Expressen och DI:s samarbete Dina Pengar som springer hemelektronikbranschens ärenden, men platt-tv-rubriker har setts i alla möjliga sammanhang vid ett antal tillfällen under hösten. Jag tycker det är så fantastiskt ointressant att jämföra teknikprylar i oändlighet och diskutera platt-TV, men om man går på vad tidningarna skriver om när inga andra nyheter finns (typ att en bonnläpp från Skara äntligen får ligga med en hårfrisörska från Dalsland) så är alla svenskars högsta önskan hösten 2006 att få se Jarl Alfredius i 200" HighDefinition Ultra TTHWW-tecnology med surroundljud 6:9%¤12X.

Man ser på kvällarna massor av blinkande platt-TV-apparater på väggarna i vår stad, abnormt stora trots att våra rum är så små och man sitter så nära skärmen att man får flimmer för ögonen när man tittar. Om jag fick välja valfritt vad jag skulle lägga 20 000 kr på just i detta nu, skulle platt-TV + hembio hamna på tidigast kanske 30:e plats. Jag fattar inte den folkliga haussen runt detta. Det är ju bara TV?

Med en fortsatt utveckling i den här riktningen kommer "Platt-TV" snart att få en plats bland egna rubriker på Expressens hemsida, såsom "Poker" fick under 2005. Någonting säger mig att hembio-nördar och pokerhajar i många avseenden är samma typ av människor. Jag menar, kolla in Minhembio.com. För mig är det helt obegripligt hur man kan presentera sig som "hembio-entusiast". Kan någon på ett pedagogiskt sätt förklara hembio-trenden?

1 comment:

Anonymous said...

Svar: Nej