Thursday, May 18, 2006

Lönnhaka?

Igår kväll, medan PJ kollade på Sex & the City-avsnitt (hur många gånger kan man titta på samma avsnitt av en serie utan att tröttna? Svar skickas till: "Kvinnliga 70- och 80-talisters gemensamma nämnare") letade jag mig fram till Studio Virtanens web-sändningar på TV8:s sanslöst röriga webplats.

Jag har inte sett något av det sedan vi flyttat till ett hus utan TV8 i utbudet. Men gosh, avsnittet där Ebba von Sydow intervjuas var något av det roligaste jag sett på TV. Programledare och gäst formligen hatar varandra på något vis, och de syrliga frågorna och svaren haglar. Underbart! Man kan även ta del av en Aschberg-intervju. Aschberg har en stil som jag gillar skarpt. De två intervjuerna är mitt web-tv-tips till dig idag.

En fråga har uppstått, eftersom man ser bilder på Virtanen överallt nu för tiden: Har Virtanen komplex för en eventuell lönnhaka? Frågan uppstår eftersom han på samtliga bilder liksom vinklar ner hakan, så att den får en skarp haklinje och man ser mer av hårfästet än av halsen. Klassiskt trick som även skulle kunna kallas Kristoffer Ahlbom-tricket, eller Carreca-tricket för den delen. I Virtanens fall kan man eventuellt anföra att han är så pass mycket längre än alla fotografer, att han tvingas titta ner på den som avbildar honom. Lönnkomplexet går ut på att man mår dåligt av att se sig själv på bild, där en begynnande dubbelhaka suger åt sig all uppmärksamhet, och därför liksom skjuter fram pannan för att inte halsen och underdelen av hakan skall blottläggas för tydligt i bild.

It takes one to know one.

4 comments:

Antira said...

oh, jag trodde att det bara var vi kvinnor som döljer och tänker på dubelhakor på det där sättet. Och apropå hurmånga gånger man kan se samma avsnitt, svaret är många. Beroende på vad det är för stämning i det, alltå. SATC kan man kolla gång på gång på gång. Japp, så är det.

JOHAN said...
This comment has been removed by a blog administrator.
JOHAN said...

ytterligare ett tillfälle där det fenomen som beskrivs syns tydligt:

http://www.stureplan.se/articles/2347/

Carreca said...

A: Nä, jag tror inte att fåfänga är exklusivt för kvinnor. Ang 6&TC har jag försökt skriva om det där sektliknande fenomenet, men inte fått ihop det som jag ville ännu.