Monday, May 08, 2006

Tjuvlyssnat eller påhittat?

Alla hyllar Tjuvlyssna.se just nu. Jag är som vanligt skeptisk. Det är ju skitkul med sådana projekt, men jag kan inte sluta vara överdrivet källkritisk till sånt här. Och det var en tanke som slog mig redan när den där konststudenten gav ut en bok med "smyglyssningar" som examensarbete från någon konstskola för något år sedan (hittar ingen länk).

Hur stor andel av de som tipsar om diskussioner sitter hemma och brainstormar ihop något "tokroligt" som kanske can make it to the top? Samma fenomen drev bikt.se i graven. Det börjar bra, och eskalerar snabbt i galenhet, i takt med internetfolkets galopperande publiceringsfåfänga, och slutar med uppdiktade far out-prylar som inte alls är tjuvlyssnade, snarare påhittade. Spelar det någon roll om det är tjuvlyssnat eller påhittat? Jag tycker ju det. Och genast blev det inte alls lika kul.

7 comments:

Formerly known as hooct said...

precis så tänker jag med. men sen tänker jag att jag är hopplös pessimista o ska låta folk få ha sitt lilla roliga utan att jag är tråkcynisk surfitta.
bra att du är det istället :)

Carreca said...

Alltså du har ju rätt som vanligt och kanske är det bara jag som tycker att autenciteten spelar någon roll? Folk ÄR de facto väldigt okritiska till saker som berättas, oavsett avsändare. Jag är nästan tvärtom, jag tror inte på någonting nästan. Priset är ju att man ses som tråkcynisk, men jag kan ta det, det är ok.

jimmyroq said...

Jag tror det är 50% sanning, 25% krydda och 25% lögn. Men spelar det någon roll om det är sant eller inte? Det är underhållning. Folk läser saker varje dag med ovanstående innehållsförteckning. Folk tror på saker som är påhittade (religion) och det försvaras med att man har rätt att tro.

Så länge som det är underhållning behöver man inte vara källkritisk. För det spelar ingen roll.

Carreca said...

Det är ju det jag skriver att jag tycker. Att det spelar roll alltså. Eftersom man "säljer in det" med att det är autentiska samtal mellan idioter i t-banan. Det är underhållning, men bakgrunden är ju att det ska vara situationskomik på riktigt, utan en komisk baktanke. För min del spelar det roll, men det är väl ok om andra inte tycker det.

jo said...

Jag tycker också att det spelar roll om det är sant eller inte. Jag vill så gärna tro att det som står där sagts på riktigt. I annat fall är jag lite... lurad. Blåst på konfekten. Så känns det. Snälla säg nån att det är sant, annars är det ca 50% besvikelse, 25% jag kommer aldrig att lita på nån igen, 15% ok då en bra idé var det i alla fall och bara 10% roligt.

Anonymous said...

De flesta kryddar ju sina stories, det blir roligare så. NYC-versionen är roligare.

Carreca said...

Ja, stories blir alltid bättre av lite saltande, inget snack. Men helt igenom påhittade stories som påstås vara autentiska tjuvlyssningar, som folk spånar ihop för att vara roliga på en hemsida är ju....tråkigt om du frågar mig i alla fall.

NYC-saker har alltid något slags coolare skimmer över sig av någon anledning.