Tuesday, May 23, 2006

There´s more to the picture, than meets the eye

Såhär dagen efter att årets Bigg Bradder avgjorts känner jag att jag har en rätt stor lucka i min samtidsallmänbildning. Jag har nämligen inte sett en sekund av årets säsong. Det här är inget jag skriver för att kokettera om att jag skulle vara för fiiin och svååår för att kolla in tribaltatueringar, guppande täcken filmade med mörkerlinser och ögonbrynspiercings. Vad jag inte förstår är: Varför hyllar alla årets vinnare?

På bild ser hon ut som dokusåpans standardformulär 1A, den brud som alla brukar älska att hata för att inget vettigt sägs av människan, hennes destruktiva evighetspubertala personlighet utan självrespekt och den enda karriärsambitionen är att få spinna vidare i svenneträsket till att bli glamourmodell och dra till Arvika, spela poker och hälla tequila på brösten ihop med Brinkenstjärna. Sånt som man sett hundratals gånger vid det här laget, och tröttnat på någonstans på andra sidan millennieskiftet. Men flera vanligtvis omdömesgilla bloggare hyllar henne idag (1, 2, 3, 4). Det måste vara något med henne som inte stämmer överens med det man ser på bilderna. There´s more to the picture, than meets the eye som Neil Young uttryckte det.

Vad är grejen med BB-Jessica? Är hon något annat än genomsnittsbimbon eller har vi helt enkelt tröttnat på att beklaga oss över att yta är allt, idioti är bättre än klokhet, och istället bara omfamnat och vänt på det på något skruvat postmodernistiskt trendanalytiskt vis och bara accepterat att ok, det finns en plats för de här tribalerna och strandraggarna och de är egentligen fina människor, om än något naiva och vi med ett något högre intellekt är i rätt position att bedöma dem? Jag fattar inte. Är det snällhetens tidevarv som fått oss att tröttna på att slå in öppna dörrar med fördömanden av white trash-personligheterna i dokuTV? Har jag missat ett paradigmskifte? Är det bimbosarna som haft rätt hela tiden? Eller är det bara en vilja att komma med något nytt? Att slippa slå in dörren en gång till?

Please enlighten me. Vad har BB-Jessica som inte Linda Rosing, Olinda, Natacha, Cassandra, Rebecca, Hannah och allt vad de hetat har?

7 comments:

Anonymous said...

Jag tror inte att svaret är större än: "personlighet". Jag stör mig otroligt på när Linda Rosing ska dras in som jämförarparallell till t ex Jessica, eller för några år sedan när Carolina Gynning var årets blondin.

Linda Rosing var varken rolig, intressant, underhållande, sympatisk eller NÅT, bara rätt slätstruken. Medan t ex Gynning hade fantastisk humor, styrka och stil. I år har white trash-Jessica varit husets enda entertainer och har ngt helt eget och spontant i sin stil. Det var därför hon vann i år, inte för att hon är blond, utan för att hon var den enda som man gillade. Lite som Ulrika (brunhårig) för några år sedan.

Natacha, Angelica och alla andra Slitz-brudar som varit i huset som en gimmick kan absolut inte jämföras med Jessica för deras deltagande i huset har uteslutande gått ut på att trippa omkring i höga klackar och bekymra sig om i vilken vinkel deras läppar ser störst ut. Som en enda lång startsträcka till utvik och barturnéer. Jessica verkar mest ha satsat på att ha kul, även om just hon är ökänd för sin önskan om större bröst.

Bimbosar att fördöma för sin ytlighet fanns det gott om även i årets BB. Fast i år hette de saker som Anton och Thommy (med TH ha ha!).

Anonymous said...

Alltså du har ju rätt som vanligt. Man ska ju i och för sig (som jag i det här fallet)inte ge sig på att döma någon som man bara sett på bild eller läst sporadiskt om. Det är svårt att se att det skulle finnas en beundransvärd personlighet bakom de BB-Jessica-fakta som man matas med i tidningarna i alla fall. Köp bröst för vinstpengarna, förlova dig hit och dit i huset, ligg med alla snubbar, sök läkarvård för cancer och släng in några gravtest när du ändå håller på. Man blir ju helt...trött bara av att läsa om en sådan person som helt verkar sakna behov av integritet eller förmågan att säga nej och hur hon ser ut att vara ett tacksamt villebråd i media. Alltså, bilden som jag får utan att ha sett BB är: "Ok, hon är helt slut i huvudet. Ösregn mellan öronen."

Som sagt, det finns säkert många saker man inte ser på bilderna, men om man lägger ihop bilderna med hennes utagerande personlighet och idiotiska tilltag så är inte något som sammanlagt adderar upp till något som tyder på att hon skulle ha en skönare personlighet än någon tidigare BB-bimbo. Kanske är det mina egna uppfattningar om vissa parametrar som liksom pekar entydigt åt ett håll, och inte övervinns av någon slags stark utstrålning/personlighet. Håller dock med om att parallellen Gynning - Rosing är rätt osaklig, till Gynning stora fördel.

Anonymous said...

men sen när gav (eller försökte)tidningar en nyanserad bild av något? man blir så trött bara av att tänka på det.

deltidsharmonisk said...

Jag tror folk gillar Jessica för att hon är så opretentiös. Hon visar alla dom där dåliga sidorna som vi har och då känner man sig lite mer normal och bekräftad. Jag pendlar mellan att beundra henne och fantisera om hennes undergång.

deltidsharmonisk said...

Jag slentrianföraktade henne i början, precis som de flesta andra, men det man bör förakta är nog istället alla som nu kommer utnyttja henne det kommande året. Fatta äckliga Robin som inom en kort framtid kommer råka filma när de knullar. "Det va ba en kul grej". För att sedan tjäna pengar på det. Sen barturnén då.

Carreca said...

Jamen vad ÄR det som gör att hon kommer undan med att säga yxskaftsgrejer hela tiden, och folk tycker ändå om henne? Jag blir inte klokare.

Jag tror att det mest irriterande med folk är när de tar sig själva på stort allvar, i kombination med inkonsekvens, och där är ju BB-Linda en mästare på området; "Eh, det här känns verkligen rätt, nä föresten, det här är rätt, nä föresten jag knarkade förr men nu är det förkastligt, nä föresten jag blev drogad med piller i drinken, nä föresten jag blev utnyttjad, nä föresten jag blev lurad, nä föresten...." Sånt är ju klart tröttsamt. Kanske kommer man undan bättre med att göra och säga idiotiska saker, om man åtminstone inte förnekar att man är impulsiv och bekräftelsetorsk?

Anonymous said...

För mig lika tänkbart scenario - äckliga Jessica kommer filma när de knullar. "Det va ba en kul grej". För att sedan tjäna pengar på det + barturné.

Av nån anledning verkar det vara många killar som försvarar Jessicas beteende. Jag kan inte förklara det. Kanske samma fenomen som att dömda mördare får tonvis med beundrarbrev från kvinnor och de schyssta killarna fattar inget.

Kanske är jag bara tjurig för att det inte går att straffa en gräsklippare så som jag önskat.