Thursday, June 08, 2006

Fotbollsfeber

Fotbolls-VM översvämmar hela världens nyhetsrapportering och det är världens största evenemang och allt det där. Eftersom jag är hyggligt fotbollsintresserad är det förstås en stor högtid och en hel månad fylld av spänning. Med tiden hinner man förstås lessna lite på att fotbolls-VM skapar en sådan masspsykos för folket, när normalt sett totalt ointresserade tanter på jobbet sitter och diskuterar Chippens meniskproblem på fikarasten. Vi är dock inte där än. Men det kommer, var så säkra. De personer som bryr sig minst i vanliga fall brukar vara de som mest ihärdigt skall bevisa att de "är fotbollsgalna" ju längre mästerskapet lider (förutsatt att Sverige inte är utslagna alltså). Jag är fortfarande peppad, och det blir inte mindre av att det trillar in sms från kompisar på väg ner till Tyskland i detta nu.

Men, rapporteringen från VM så här "inför festen" är rätt tröttsam, och kan sammanfattas som: För många journalister, för få nyheter. Tidningar, radio och TV svämmar över av krystade texter som skrivits av understimulerade skribenter, i väntan på att mästerskapen skall dra igång på riktigt.

Det är då man får höra krystade resonemang från krönikörer om att Henke Larsson aldrig gjort mål med vänsterfoten mot England på en torsdag i kräftans vändkrets när det haglat natten innan, eller att Zlatan får ett "vredesutbrott" mitt bland mineralvatten och kaffekoppar, eller varför inte den
här gastkramande Zlatan-skildringen från DN med citat som:

"Sommaren hade kommit till Bremen, och Zlatan hade landslagets ärmlösa träningströja. Solen sken, fåglarna sjöng, Zlatan var allvarlig. Han strök sig över näsvingarna med tummen och pekfingret. Det skulle han göra många gånger till innan träningen var över."

"Han använde andra uttrycksmedel. Som att böja överkroppen och nacken bakåt och sända iväg en spottloska snett uppåt i luften. En minifontän som avtecknade sig mot den lummiga grönskan utanför arenan." (SPORTPOESI!)

Det är ju sånt här som gör att man hinner tröttna på rapporteringen av oväsentligheter innan VM dragit igång på riktigt. Än så länge är det den här artikeln som utgör lågvattenmärket: "-Ser ut som en splittrad grupp". Japp, Aftonbladet har konsulterat en "kroppsspråksexpert" för att analysera hur spelarna mår egentligen, utifrån gestaltningen på lagfotot som tagits inför VM. Sån jävla idioti.

3 comments:

Anonymous said...

åh!lagfotoanalysen made my day för några dagar sen, men på aftonbladet kunde man inte gå så nära så man faktiskt såg hur spelarna såg ut, det var lite tråkigt.

sen tycker jag det är typiskt folk som är intresserade av en sak att bli skitsura o snåla när "allmänheten" vill vara med. det är ju hur ogint som helst att missunna folk att haka på VM-yran. en kompis till mig sa en gång att så länge jag inte kan namnge två allsvenska spelare i varje lag tänker han inte diskutera fotboll med mig. folk vill alltid vara så jävla fina och veta lite mer än alla andra, känna sig duktiga och speciella.

men jag håller med dig om att de kunde dämpa "inför-reportagen", det hela är väldigt pinsamt just nu. borgar för dunderfiasko såklart. min magkänsla är fortfarande urkass.

Carreca said...

Men det faller ju på sin egen orimlighet med alla som säger: "men jag ÄR fotbollsintresserad, åtminstone när Sverige spelar" Då är man inte så fotbollsintresserad i egentlig mening, mer fosterlandsälskande, och det är helt ok att vara Sverige-älskande i de här sammanhangen. Men det är ju egentligen något annat än själva fotbollen som drar. Personkulten, gruppkänslan, samlingen runt ett fenomen, medsvept av mediadrevet you name it. Men i grunden handlar det inte om ett fotbollsintresse. Är du med på vad jag menar?

Anonymous said...

jag tror bara att man kan älska/intressera sig för fotboll av massor av olika skäl, se bara på fotbollshuliganer. Är de "fotbollsintresserade?".
jag är naturligtvis med på vad du menar men är inte riktigt förtjust i undertonerna, som är de samma som hos t ex min ovan nämnda kompis.
jag tycker det är perfekt att fotboll är ett spel som kan älskas och attrahera på så många olika plan, det är ju därför det är världens största sport. om bara "eliten" hade förstått så hade vi inte fått se så mycket fotboll som vi gör, på teve heller ju.