Saturday, June 03, 2006

Årets sommarhit

Jag är numera officiellt gammal. Årets mest enerverande sommarhit förutsägs bli en låt som heter Boten Anna och är gjord av en kille med innebandyfrilla som kallar sig Basshunter. Jag förstår ingenting av vad den handlar om, förutom att det har med datorer att göra. Vissa tror tydligen att det har med båtar att göra, men då blir texten bara ännu mer förvirrande. Är Bot en förkortning för något slags robot som håller ordning i chat-rum på nätet? Den är helt vidrig i alla beståndsdelar och jag vill bjussa på lite textutdrag för att åskådliggöra min förvirring:


En bot som ingen ingen annan slår
Och hon kan kicka utan att hon får
Hon gör sig av med alla som spammar
Ja ingen kan slå våran bot
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
Jag vill berätta för dig att jag känner en bot.
Öh va? Tänk er riktig epatraktor-technobeat ovanpå detta och krisen är ett faktum. Den här låten sägs alltså bli årets sommarhit och det får mig att vilja flytta till ett land där sånt inte kan hända. Vilket utesluter hela mellanEuropa, där leksakstechno med tecknade mangaflickor är det enda som spelas på radio.
Hela låten osar av mellansvensk småstad, tonårsfylla och motorburen ungdom, gillestugor i furu, tysk smuggelöl och oxiderade silversmycken. Videon är på så vis mycket passande för allt vad låten står för. Jag får panik.
Här finns videon. Se och gråt.
- - -
På tal om sommarhits så är Zlatan-låten ungefär 4000 ggr skönare än Tomas Ledins återvunna svennebira-hit. Tomas Ledin kan omöjligt vara nöjd med vad han satt på marknaden i år. Gilla-la-la-la läget och en "upphottad" version av en gammal trist låt. "Nu ska vi hela vägen in i nätet..." Jag hoppas att den faller i glömska så snart det bara går, och att Zlatan-låten blir ensam dominant på området.

6 comments:

Natalie said...

man behöver inte vara gammal för att inte gilla "sommarhits" :)

Carreca said...

Nä, men jag syftade på att jag verkligen inte fattar någonting av texten = gammal man hänger inte med i teknikutvecklingen, blir omsprungen av kidsen. Men jag glömde nog att utveckla det.

egoistiska egon said...

teknikutvecklingen? IRC (mIRC) är ju snorgammalt, det höll jag på med innan jag surfade på nätet första gången typ. så där är det nog tvärtom isf...

Jenny said...

Min bror jobbar på ett dagis. På detta dagis (i en väldigtsvensk pyttesmåstad) är denna låt förbannat poppis. Dock tror jag inte att kidsen där vet att det är en bot och inte en båt det sjungs om. Egentligen tror jag att de skiter i vilket.

vincentnano said...

hahaha. yes. du börjar verkligen bli för gammal låter det som

den är skitnice :)

Anonymous said...

Fick låten förklarad för mig igår. Innan fattade jag inte hur en båt som rensade upp i kanalerna kunde visa sig vara en tjej tillslut... Den är vidrigt dålig hursom.