Wednesday, June 28, 2006

Vädrets trovärdighet


Jag har väntat på de här tabellerna där man får regnoddsen serverade, för jag förstår inte vad den där regnrisken innebär egentligen? Om vi bortser från stavfelet i förklaringstexten ovan så finns det en hel del man kan undra över vad det betyder egentligen?

Nästa tisdag är sannolikheten för regn över Halmstad 30 av någonting. Vad betyder det? Det är liten risk för att det kommer att regna hela dagen? Det är stor risk för att det kommer att regna 30% av dygnet? Det kanske kommer att regna 30 mm? Det ska bli sol, inga moln, men sannolikheten för regn är 30. Och det är ett mirakel om det regnar under en dag som förutspåtts vara riskfri för regn.

Liksom; ska vi dra till Halmstad nästa vecka?
Nä, det är ju nästan 1/3 risk att det regnar bort.

Jag tycker inte att den där regnrisk-koefficienten tillför särskilt mycket till prognosen. Känner folk sig tryggare med väderprognoserna om de här hokuspokus-siffrorna ingår? Är det här Tone Bekkestads trovärdighetsförlust kommer in i väderbilden? För vart är världen på väg om vi inte ens kan lita på vädret? En sak kan ni lita på: risken för regn i Halmstad nästa tisdag är 30.

2 comments:

Anonymous said...

jag älskar ju såna där tabeller med rött i för det röda missleder (?) ju en att tro att det kommer bli hett som i en bakugn (kolla bara karlskrona, verkar hur safe som helst). sen glömmer jag alltid bort att kolla om det stämde eller inte.

-= R =- said...

Har en bekant som hävdar att han läst någonstans att SMHI bara har rätt i hälften av fallen när de redogör för huruvida det kommer att regna eller ej.
Min bekant menar helt sonika att han själv kan gissa med ungefär samma säkerhet.
Min bekant bryr sig således ej om väderrapporter längre.