Wednesday, June 28, 2006

Hurra!...eller nä föresten.

Det här med att Urban Outfitters öppnar butik i Stockholm, hur ska man ställa sig till det egentligen? Jag är den förste att hylla UO:s koncept och utbud, men shit så trist när man vet att 50 pers i samma lilla ankdammsstad redan har en likadan t-shirt som du tänkt köpa. Jag handlar ytterst sällan street wear, t-shirts, tröjor och sneakers hemma i Stockholm just på grund av detta. Inte för att jag reser särdeles mycket, men när jag kommer till en annan stad är mitt shoppingöga mycket mer förlåtande och okritiskt.

Det är ju själva grejen med sådana kläder, att ingen annan ska ha dem. Då skadar det inte att butiken ligger hyfsat långt hemifrån. Först blir man glad, sen märker man att mystiken och attraktionskraften försvann, ungefär som när man som liten propsade på att få spela in Kalle Ankas Jul på video, så man kunde se det om och om igen året runt. Man fattade inte att själva känslan som hörde ihop med Kalle Ankas Jul inte hade att göra med programmet i sig, utan förväntningarna och spänningen runt omkring som en julaftonseftermiddag framkallade på ett helt annat sätt än en tisdag i april.


Mystiken försvinner så fort när man har obegränsad tillgång till en sak som man tidigare trånat efter.

No comments: