Monday, September 25, 2006

Folkstorm!

Den här noteringen gör jag för att det kommer att låta så kul om ett halvår när jag glömt detta:

Idag, den 25 september i nådens år 2006 är dagens huvudnyhet i Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, SVT Text samt Tv4:s Nyheterna, att 83-åriga Maj Holmblad får bo kvar i sin HSB-lägenhet i Sundsvall. Sug på den genomslagskraften! Folket rasar! På Expressen.se finns ett diskussionsforum med 1057 inlägg där man kan "diskutera vändningen och gratulera Maj", på Aftonbladet.se har över 230000 skrivit på en protestlista.

Tänk om vi kunde mobilisera sådan kraft i andra, större frågor också.

6 comments:

Anonymous said...

Tvärtom dig tycker jag det är en tröst att folk äntligen rasar mot något som faktiskt är orättvist och ohumant (inhumant?), till skillnad från när folk rasar över Carolas klädval och liknande.
Jag förstår inte riktigt varför det är så skrattretande?

Carreca said...

Skrattretande är kanske inte rätt ord. Självklart är det alltid bra med medmänsklighet. Lät det som att jag dissade allas välvilja? Nä, men det är ändå lite gulligt svenskt, vilka frågor som ENGAGERAR folk. Och det är oftast inte de stora frågorna. Om vi kunde mobilisera sådan kraft även till andra frågor kunde säkert världen bli mycket finare.

Carreca said...

Förtydligande varför det är roligt:
Bengt Magnusson: "Och huvudnyheten idag är förstås att 83-åriga Maj får bo kvar i isn HSB-lägenhet". Det är komiskt om man skulle ha varit bortrest en vecka och ser nyheterna för första gången. Eller om man är utlänning på besök, eller ja, har missat bakgrundsstoryn liksom.

egoistiska egon said...

jag tycker det är roligt :D nu är jag inte insatt i detaljerna, men var det inte så att hon faktiskt inte betalat hyran på tre månader? jag kan ha fel, men hey om inte det är skäl till uppsägning vet jag inte vad. mediernas påverkan är större än man kan tro och imorse stod maud olofsson och menade att medierna INTE har så stor genomslagskraft gällande politiken som ex forskare menar. herregud.

Anonymous said...

"Grisen Nelson".

Anonymous said...

Ja, HSB har drgit på sig ett riktigt skamfilat rykte efter försöket att vräka Maj Holmblad. När detta var på tapeten så diskuterades vräkningen flitigt i detta forum om bostadsrätter och brf:ar. Man skulle bara önska att reglerna var tydligare så att styrelser inte kan bete sig på detta fula sätt gentemot medlemmarna.

Tyvärr tror jag det inte var sista gången som detta inträffade, och nu kanske inte mediauppståndelsen blir lika stor.