Wednesday, September 27, 2006

You used to be my Rodeo

Jag läser senaste numret av Rodeo, och där finns en stor höstmode-intervju över flera sidor, som mest är ett samtal mellan Daniel Björk, Liselotte Watkins och Lisa Milberg.

Som vanligt när man läser något som skrivs i Rodeo, måste man huka för alla helrätta populärkulturella referenser som droppas (vem fan minns hur Winona Ryder såg ut i Beetlejuice på rak arm? Vem minns Beetlejuice ö h t). Alltid när jag läser sånt här så tänker jag att: Jojo, Riche lilla bar är ju fint, men egentligen detsamma som en fredagskvälls tacobuffé, vit blodfattig Princesoul med skägg och kofta är detsamma som Eddie Meduza och svarta asymmetriska klädesplagg är detsamma som Champion-hoodies.

Kort sagt, jag blir trött av alla spanade trender som aldrig blir av, blåser över innan nästa nummer sätts och då är det näverkeps från Kvikkjokk som är det hetaste. När jag läser långa diskussioner om Balenciagas revolutionerande höstkollektion så känns det liksom bara på låtsas. Jag blir trött och matt, men jag lockas lik förbannat av att läsa sånt här. När folk utan att reflektera påstår att ridhjälm kommer stort, vill jag bara skratta och säga, mm just, och varför skulle det göra det? För att alla andra huvudbonader är slut. Ridhjälmsinspiration kan aldrig vara allvarligt menad.

Men så läser jag också det mest nerdestillerat smarta som sagts om det här med att man säger sig vara modeintresserad för att man lyckas surfa fram bilder på kända skitungar och handväskor som kostar 3 CSN-bidrag (eller 15 barnbidrag för den delen). Liselotte Watkins säger:

"...men i modevärlden tror jag det är slut snart. Nicole Richie kan omöjligt
bli smalare, Lindsay har fyllt 20 och Paris ser ut som en transa. Det är över.
Jag tror att internet och alla bloggar har dödat, det finns för mycket
information om för lite innehåll!
"


Ja, så är det! Too much of anything will make you throw up. Jag har den här sensommaren sett en massa tjejer med breda skärp, inte i midjan längre, utan precis under brösten, och jag har frågat PJ: Vaffan är grejen med det där? Varför halkar trender alltid fel när alla ska va med? Det ser ju helt sjukt ut. Ikväll på t-banan såg jag en säck potatis med ett skärp på mitten. Och varför klär sig alla likadant. PJ sa också: "Jamen det är ju så att de som är snygga i stor tröja och tights är ju också de som är snygga i allt annat".

Jag är SÅ modeointresserad. Mode är inte för alla, det är OK med mig. Men HM har blivit mode och det hela är mycket...ointressant bara. Jag minns inte vem som sa det, men mode har blivit tjejernas motsvarighet till killarnas fotboll: Alla vill kunna det, men få kan det.

Just det, vi var på någon svettig begagnatbutik i helgen (eller second hand eller ännu hellre "vintage store", som man numera envisas att kalla det), och seriöst vad är grejen med sånt? Jag var tvungen att fly ut på gatan efter cirka 20 sekunder. Stod inte ut med lukten av vindsförråd och gammal pensionär. Hur kan man vilja köpa gamla kläder. Jag märker själv att jag tenderar resonera som en gubbe. So be it then, jag fattar inte grejen med de tjejer som byter stil 4 gånger per år. Jag VEEEEET att det är trött att gnälla över det här. Jag vet inte riktigt varför det blev så här. Mest ville jag bara visa det där briljanta citatet om "för mycket information och för lite innehåll"

2 comments:

Anonymous said...

Läs Odd at Large i stället! Lika smart och hipp modetidning fast med fotnoter som förklarar alla referenser.

jenny said...

hej! jag tycker inta att det är något fel att handla på second handd man bidrar ju till naturen och men kan faktiskt hitte en stor del snygga kläder sen är det bara töntigt att "fly" ut på dom flesta butiker juktar det vanligt...
och om man byter stil flera gånger per år kanske man gillar det känna att man är nåt nytt och inte "tråkiga gamla jag med samma stil år ut och år in"