Sunday, October 29, 2006

Bla bla

Om jag fick välja och möjlighet fanns, skulle jag nog gå på en livekonsert i veckan (förutsatt att det fanns 52 artister som jag vill se, och att de hade så pass skilda turnéscheman att det funkade.) I love it. Det är kanske det bästa jag vet. Därför är det också så omtumlande att se Anna Ternheim blygt titta upp och säga, tack ni är fantastiska, men nä, det är hon som är fantastisk. Vi hade platser på andra raden och det kändes ju verkligen som att sitta mitt på scen. Jag gillar Ternheim bäst ensam med en gitarr eller piano, och det gavs några sådana tillfällen också, och faktiskt är det nog det jag gillar bäst. Jag älskar Tomas Andersson Wij också, och han är väldigt bra live. Risken är dock att han aldrig kommer ur det där pekoralangränsande nostalgiska rotandet i barndomsminnen som han gjort i 3-4 skivor nu. På det viset visar Anna Ternheim en helt annan bredd. Det kändes ganska småborgerligt med en publik som måste vara det mest homogena jag någnsin skådat i publikväg. Flickvän/pojkvän mellan 20-30, med liten lägenhet i city eller närförort och tresiffrigt antal högskolepoäng i något samhällsvetenskapligt ämne. Och eftersom vi satt på andra raden hade vi också en hel del freaks runtom, de något äldre män som går ensamma på konsert, och har någon lite osmaklig hangup på kvinnliga artister. Jag ska inte försöka förklara det mer, men man vet när man ser en. Mycket bra konsert var det hur som helst.

Imorgon blir det Springsteen på Globen, och det blir ståplats vilket jag hoppas skänker mer liv till konserten. Det kommer bli en mycket bra konsert på ett helt annat sätt. Springsteen är den bästa showman jag sett, och stora arenor är hans element. Ser också mycket fram emot att få höra Mary don´t you weep live, och hela den här energichocken som den här showen utgör. Ser ut som att jag blir själv, då PJ måste jobba och de andra tilltänkta fått förhinder på olika vis. Får försöka sälja biljetten utanför. Och vips så går jag själv på konsert, och är en sån där osmaklig konsertgubbe. Oops.


Vi såg Babel på Nybrogatan idag. Jag gillade den, även om den gör en illa till mods. Lite lik Crash. Jag gillade musikläggningen, som var mycket snyggt gjord. Jag gillar Astoria-biograferna. Så mycket snyggare än SF-biograferna. Hoppas de inte går i konkurs. Hade avverkat stora Djurgårdsvarvet innan. Höstsöndag deluxe.

Snart åker alla jag känner utomlands, och jag blir ensam kvar hemma. Det käns trist, men kanske lite kul ändå, att göra saker jag inte längre gör så ofta på helgerna. Helst skulle jag också vilja åka till Madrid, Mauritius, Thaland och New York, men jag blir kvar hemma i novembermörkret, och börjar smida planer om en ny tjänst som jag troligen kommer att få. Det känns spännande och motiverande att gå till jobbet för första gången på länge.

3 comments:

egoistiska egon said...

Ternheim var fantastisk. Jag kan inte släppa den konserten riktigt. Vi satt på rad 9, precis vid mixerbordet. Perfekt. Och imorgon blir det Springsteen. Men vi har sittplats, och det är jag tacksam för.

Anonymous said...

Jag hoppas jag har råd gå på Annas konsert.

Du, ditchade du inlägget om restaurangbesöket? Jag hade ju tnkt skriva "Äkta Bateman!" men blogger lät mig inte :)

Carreca said...

Ja, jag ditchade det. För jag tänkte: "oh äkta Bateman" i efterhand. Och sen hade jag inget att säga egentligen, det blev bara...flöh.