Sunday, October 22, 2006

Höstens mediakomet

Ikväll startade en ny astråkig dokusåpa i TV4. Och det formatet känns ju verkligen hett hösten 2006. Två lag tävlar mot varandra i någon otillgänglig miljö, någon slås ut ibland och till slut handlar allt om pakter och sen får någon en halv miljon och ett halvårs barjobb runt om i Sverige. Gäsp.

Det här känns som en riktig c-dokusåpa, minst fem år för sent, och castingen är därefter. Medverkar gör bland annat en gammal Linda Rosing-pojkvän (Jacob "Jay" Jakobsson) och så den kille som det här inlägget ska komma att handla om. Höstens verkliga mediakomet. Jag har denna höst hittills sett honom i kvalitetsproduktioner som:
- Fling i TV3
- Klasskampen i TV6
och nu alltså Trälen i TV4.

Han har en egen blogg också. Den ger en väldigt spännande inblick i hans flärdfulla överklassliv (ehe...), även om den verkar saligt insomnad nu sedan han hoppade på det här med Trälen. Han jobbar enligt uppgift som "nöjeskonsult, med events och sponsring", arbetsgivare oklar. Helt klart står att han inte bangar lite mediatid, trots att de här realityshowerna nu kommit ner till fjärde- och femtesorteringen av "intressanta personer", som vill ställa upp.

En viktig del i approachen verkar vara att arbeta upp nåt slags illusion av överklasstillhörighet. Nädu "von Mingel", den går inte, klassisk mediakåthet är vad det handlar om. Jag tror inte vi kommer få se någon medial framgångssaga a´la Robinson-Emma för den här snubben. Men all heder åt honom som inte tvekar det minsta att sälja sig till lytesunderhållning.

Detta fellow readers, är ett clear-cut case av att synas utan att verka.

4 comments:

egoistiska egon said...

Hur hinner du med att insupa så mycket medier? :)

Carreca said...

I det här fallet räcker det ju med att läsa hans blogg för att kunna lägga ihop 1 och 1.

egoistiska egon said...

jag syftade iofs på där du skrev att du själv sett honom i kvalitetsproduktionerna samt att du allmänt verkar läsa/se allt. inget fel alltså, jag skulle själv vilja göra det ungefär tusen gånger mer än vad jag gör idag. och borde.

Carreca said...

ok, nu låter det som nåt försvarstal kanske, att jag inte ägnar tiden åt något vettigare. Men faktum är att jag faktiskt inte sett mer än nåt enstaka program av de där två tidigare, och sen visste jag ju efter att ha kollat in den där bloggen att han skulle va med i den här tredje, så jag har haft inlägget på hold rätt länge.

jag läser rätt mycket tidningar, eller snarare så fastnar det mesta bara genom att bläddra genom de flesta dagstidningarna varje dag. Och på TV gäller samma sak, jag följer nog ingenting, men TVn står på när jag gör annat. Saker fastnar utan ansträngning helt enkelt, och sen är det rätt simpelt att göra lite research om man nu hemskt gärna vill skriva ett inlägg om det. Men jag gör ju inte så mycket annat än att jobba och vara ledig typ.