Monday, April 02, 2007

Carreca vs. knarket

Det är mycket knark just nu. Knark är vårens hetaste grej.

Jag köpte Snabba cash på en landsorts-OKQ8 på vägen upp till fjällen. Alla har väl redan läst den, men den passade fint nu. Och den handlar ju rätt mycket om knark och allehanda smuts i det Stockholmska nattlivet, på ställen där jag tillbringat en försvarlig del av första halvan av innevarande decennium. Sen igår såg vi Dokument inifrån som antingen var tydligt inspirerad av knarktrenden eller bara rent allmänt tangerade handlingen i Snabba cash. Jag blev helt fast i Snabba cash, och igår när vi gick världens längsta shoppingpromenad, spanade jag efter maffiajuggar på Stureplan och till slut såg jag en BMW-cab med 3 hårdkokta killar i Adidaskläder och en reg-skylt som fastslog: F F L, så fastslog jag för PJ och de andra att de där snubbarna är inga man tar en fika med. Jag kan bli så töntig.

Jag skulle kunna räkna upp åtminstone 10 tidningsartiklar eller blogginlägg eller kända gripna eller kontrollerade med narko-anknytning den senaste tiden.

Och jag måste säga det än en gång: jag fattar ingenting. Trots att jag som sagt varit ute en hel del under en längre tid (men nu tröttnat totalt på det) så har jag aldrig aldrig någonsin erbjudits, sett eller hört något om knark i någon som helst form, varken här hemma eller i erkänt knarkliberala tillhåll i centraleuropa. Jag vet inte om det tyder på att:

1. Jag är full och ser inte sånt när jag är ute.
2. Jag är en nörd och hamnar aldrig i sådana situationer.
3. Jag är en tönt som umgås med andra nördar som inte heller hamnar i sådana situationer.
4. Jag fattar inte att folk knarkar när jag ser påtända.
5. Jag tillhör inte det så kallade innefolket. Om inne är att hänga på Stureplan 3 kvällar i veckan, är det helt OK med mig.

Jag har aldrig fattat grejen med knark och hur utbrett det sägs vara. Och jag skulle aldrig våga prova heller. Men analysen att modet sprider sig pfrån Stureplan till övriga landet på ett halvår, och därmed kommer Svenne i Åmål börja snorta strax känns ju inte helt klockren. Det är en viss skillnad på att kolla på mode via stureplan.se och att anse att små/stora pupiller (vad man nu får av kokain) och tuggande käkar är nåt fräckt att ta efter på Jerrys Värdshus i helgen. Men jag vet ju inte så mycket om knark heller.

1 comment:

Anonymous said...

Tja bra blogg, gillar dina inlägg


BR Getto