Thursday, April 12, 2007

Du borde skriva en bok!

Kanske det fånigaste tillropet man kan få, som bifall till ett blogginlägg. Som om any random läsare skulle vara rätt person att avgöra om man har kvaliteter som räcker till en bok.

Jag har börjat fundera på att skriva en bok. Jag vet att det här väl låter som hybris deluxe, speciellt från en som alltid hävdat att bokskrivande knappast är något för mig. Men nu har jag läst ett par böcker de senaste månaderna, som fått mig att inse att det kanske inte behöver vara så svårt ändå. Största problemet är väl min egen censur av mig själv och de eventuella handlingar jag skulle kunna få ihop.

Det är mest själva projektet som lockar, inte att jag anser mig ha en bra historia att berätta. Och det är som bekant fel ände att börja i. Självcensuren och kvalitetskontrollen får mig redan idag att förkasta säkert 2/3 av alla blogginläggsidéer. Hur ska det då gå med en historia som sträcker sig över tid?

Jag får fundera mer på detta över sommaren. Eller kanske sätter man sig bara ner och skriver? Jag vet inte hur man skriver en bok? Det tråkigaste är att nästan alla skruvar till sina historier med ett mord eller två. Min bok skulle inte innehålla mord.

2 comments:

egoistiska egon said...

jag irriterar mig på att om man tycker om att skriva eller får komplimanger för det så innebär det per automatik att man vill bli författare alternativt journalist. det dessutom vara intressant att ta reda på hur många människor som har som dröm att skriva en bok. har känslan av att siffran är hög.

Carreca said...

Håller med, det ultimata vore ju att vara grym på att skriva, men inte göra det för sin överlevnad. Att jobba med sitt största intresse förtar alltid hobbykänslan och det lustfyllda.

Ja det är klyschigt att vilja ge ut en bok, men det är mest "ge ut" som folk intresserar sig för har jag en känsla av, och som sagt, det är fel ände att börja i tycker jag. Först borde man ju börja med att ha en historia att berätta. Jag är inte säker på att det är lika många som känner att de har en historia som måste få berättas, som de som känner att de vill ge ut en bok i sitt liv.