Friday, April 13, 2007

Med fingret i luften del II

Alltså något av det bästa som finns är ju att förutse en hype. Det händer ju ganska sällan att man träffar rätt, och det betyder visserligen att man inte alls är särskilt duktig på att förutse vad eller vem som kommer bli hett/heta om säg ett år eller två. Helst ska man ju klädsamt inte heller påpeka att man redan förutspått en hype, utan bara låta det passera och casha in på tendenskontot.

Och egentligen är det ju väldigt fånigt, speciellt när det gäller musik och mode, eftersom allt kommer tillbaka (om än i något uppdaterad och modifierad form) att hävda att, jodå jag gillar trenden med XXXXX, hade ett par sådana/köpte en LP redan -87 faktiskt. Ja, men det betyder inte att du är trendkänslig, det betyder bara att du följde trenden förra gången, och har svårt för att göra dig av med grejer. Det är ganska vanligt förekommande i kommentarfälten på modebloggar har jag förstått.

Eller alla engelska musiktidningar som utser ett engelskt gitarrband i kvartalet till det nya Beatles, Oasis, Radiohead och max en gång vart tredje år stämmer det. Eller han Peter Malmqvist, analyschef på NordNet, som lämnar 20 felaktiga analyser om utvecklingen på den svenska börsen på en som visar sig stämma någorlunda. Det är alltså ganska tacksamt att utge sig för att vara framtidssiare, eftersom man sällan verkar utvärderas utifrån historisk prestation och träffsäkerhet. Se bara på hela aktiemarknaden, där "analytiker" och rådgivare har sjuka löner, oavsett om de har rätt eller fel i sina utsagor.

PJ är lätt den av oss som är klart vassast på att förutse trender, och det är kanske ingen tillfällighet att hon nånstans innerst inne drömmer om att jobba på typ Kairos Future eller liknande, när man upplevt hennes koll. Ofta har hon sådan koll att hon köper saker innan de blir heta, och sen inte har lust att använda dem ett halvår senare. PJ frågade mig i en skivaffär i Montréal för tre år sen: "Har du hört TV on the radio?" Nä, sa jag. "De kommer att vara överallt snart". Jag laddade ner deras Staring at the sun när jag kom hem, och har känt mig rätt het sen den dagen. Nyligen utsåg SVT:s Musikbyrån deras förra skiva till 2006 års bästa skiva, en skiva som recenserades med ord som: "U2:s efterträdare på arenarockscenen är här!". OK fullträff.

Det är sådant som gör en så tillfredställd när man kollar in mitt hittills enda Myspace-tips, längst ner i det här inlägget från förra sommaren, och nu är hela stan tapetserad med henne. Jag visste det!

No comments: