Wednesday, March 07, 2007

Att gå på konsert ensam

Min iPod försöker knuffa mig över kanten. Hur förklarar man annars att den skyfflar fram två av samlingens sammanlagt tre Tomas Andersson Wij-låtar på väg till jobbet idag, samma dag som det är turnépremiär på Rival, en turnépremiär som jag fortfarande inte kan bestämma mig för om jag ska gå på. Man lufsar fram i duggregnet och allt det smutsvita och lyfter axlarna lite till Oroshjärta. Fin titel det där.

Men det tar emot att gå på konsert själv, lite freaky sådär. Det är alltid konstiga människor som går på konsert själva. Åtminstone är det de konstiga man lägger märke till, eller så räknar man med att de är konstiga för att de är där själva. Hönan eller ägget.

Konserter jag gått själv på:
R.E.M. + radiohead, Sjöhistoriska 1995. Jag sov hos min bror på Kungsholmen efteråt minns jag. Kände mig mycket obekväm med att vara där solo. Men åh radiohead! Anyone can play guitar! Oj, den konserten gjorde nog mycket med mig ändå.

radiohead, Hovet 1997 (?). Jag hade min första mobiltelefon och låtsades ringa folk, för att de runt omkring inte skulle tro att jag var konstig. Det här var innan sms hade slagit igenom. Låtsades kanske till och med prata med någon, och fråga om han var framme snart. Sittplats.

Springsteen, Globen 2006. Ståplats och jag köpte som alltid 2 biljetter utan att ha avsättning för den andra, och frågade tre stycken men ingen var tillräckligt sugen för att betala. Sålde sedan den överblivna biljetten till någon engelsman utanför, han verkade vara en sån där nörd som följde efter turnén. Han blev lycklig i alla fall.

Kanske någon mer konsert som jag inte kommer på nu.

Jag kan inte besluta mig för om jag verkligen ska gå eller hoppa över det. Imorgon ska jag äta kött och bea som vi alltid gjorde när jag pluggade. I samma kök som vi alltid gjorde det när vi pluggade.

Dagens låt är Tomas Andersson Wij - Oroshjärta.

- - -

** tillägg: Konserter har en tendens att klumpa ihop sig och infalla samma vecka, och precis som när det gäller böcker och skivor så blir det så att om man köper flera/går på flera inom en kort tidsperiod, så faller den ena ofrånkomligen lite i glömska. Jag kan inte bestämma mig. Jag vill men inte tillräckligt mycket, och därför frontar jag nackdelarna med att gå på konserten ikväll.

6 comments:

Jenny said...

TAW är ju lite lugnare, det känns mer okej att gå själv då, vilket jag tänker göra om ingen följer med!

egoistiska egon said...

mars är en sjuk sjuk konsertmånad. redan missat två spelningar jag velat se, kommer missa en till i helgen och sen kommer helgen då det är två konserter på samma helg. galet.

Björnen said...

Klart du skall gå!
Har varit på en del konserter själv, bl.a. Zelmani, Bob Log III, Fireside m.fl. Det fungerar ok, fast det känns lite konstigt. Och så är det jäkligt trist om man får vänta för lång tid innan de går på. Å andra sidan skall väl inte jag lida för att mina kompisar har fel prioriteringar?

Var förresten på samma REM/Radiohead-konsert. Fantastisk! Fast jag inte upprepa att åka bil från Gbg till Sthlm, gå på konsert och sedan åka hem igen samma dag. Osunt.

Anonymous said...

jag är ju en weirdo som föredrar att gå själv, precis som på bio. tycker alltid man är ensam om själva upplevelsen på plats ändå, och så slipper man va med nån som inte känner/fattar/tycker som man själv.

Carreca said...

därför: Sant! Det är skitjobbigt att "tvinga med" någon som inte vill gå, och sen sitta och hoppas på att den ska tycka att det är ok åtminstone, och inte bortkastad tid. Bio skulle jag gärna gå själv på.

Anonymous said...

Jag funderade precis på det,
alltså gå själv på saker. Nu tänker jag mest på utställningar, som konst och foto utställningar. Jag känner inte många som gillar att gå på sånt.

Men hittills har alltid någon följt med. Men som någon avanstående nämnde, ofta den som är med kanske inte uppskattar besöket lika mycket Och då känner man sig skyldig.
Så imorn ska jag gå själv på utställning. Jag vill verkligen få nya intryck och ideer, inte blir jag väll konstig då. Snarare modig.