Monday, March 13, 2006

Gratis är sämst

Lydmar stängde idag. Folk rasar åt höger, folk rasar åt vänster. 6000 pers skriver på en protestlista. Bland annat Darin! Hej och hå, allt ska va som det alltid varit.

Jag hatar frågor som bara har ett möjligt svar. "Tycker du att Lydmar ska stängas och bli kontor för slipsnissar och att en stor svensk bank ska tjäna ännu mer pengar på ett hus?" Öh.

Jag har förfasat mig över den svenska inställningen till allt som är gratis. Och det är på grund av att konserter arrangerats där GRATIS, som Lydmar är den heliga kon. Det är gratis som får 6000 pers (varav 5500 inte har satt sin fot på Lydmar sedan 2002) att skriva upp sig på en lista, och byta bank i förekommande fall. Gratis är alltid bäst. Och är det gratis så gör det inget om det inte är bäst, för det är ändå gratis.

Jag kan på rak arm räkna upp åtminstone tre tillfällen och sådana gratiskonserter (med artister jag hade kunnat betala för att se) på Lydmar då jag med sällskap fått vända om på grund av att folk överbefolkat stället långt innan spelningens början. "För vad gör det? Det är ju gratis att stå här och lyssna på Ron Sexsmith, så varför inte, jag skiter väl i om han är bra. Han är först och främst gratis." Konserter med hyfsat kända artister ska kosta inträde, annars blir det bara en publik med gratis som främsta motiv.

Den där protestlistan är komisk läsning. Carreca hatar gratis, men kanske framför allt vad det gör med folks girighet. Allt som är gratis blir nämligen en mänsklig rättighet, och därför talas det om skandal, kapitalismens sviniga ansikte och Wallenbergs girighet när gratiskonserterna får ett slut.

Jag tycker det är bra med dynamik. Det kommer nya ställen och mötesplatser som ersätter Lydmar. Det vore mycket mer illavarslande om det inte stängdes klassiska ställen och öppnades nya ställen.

3 comments:

Anonymous said...

Oj, första gången jag inte hummat instämmande åt något du skrivit! Jag hävdar att folk/jag skrev på protestlistan för att Lydmar är ett trevligt ställe och inte för att man kunde begapa artister gratis. Jag hade alltid soft på Lydmar - konsert eller inte.

Carreca said...

Jag vet vad du menar, och det böev kanske lite fel tonvikt i det där, ser jag i efterhand. Klart Lydmar var bra ställe, men ärligt, det är ju inget som är hugget i sten att det är det bästa som nånsin funnits. Det kommer alltid nya saker och ställen som tar dess plats. Jag tycker nog helt enkelt bara att protestlistor är meningslösa, och mest av allt är jag trött på gratismentaliteten, p g a den gjort att jag missat sånt som jag velat se.

Anonymous said...

Jag är dock helt med dig på gratisbiten: svennar som ska "se han Rån Sexish eller vad han heter" är en styggelse. Gratis är inte gott om man inte gillar det som bjuds - men det verkar ingen fatta.