Monday, March 13, 2006

Måndag kväll är TV-kväll

Jag har lyckats följa både Prison break och Kronprinsessan den senaste tiden, men jag vore inte jag om jag helt okritiskt bara kunde njuta av lite lagom underhållning så där på måndagkvällarna.

Kronprinsessan med Alexandra Rapaport är så förbannat ÖVERTYYYDLIG i alla blickar och minspel, så förutsägbar i alla sina beståndsdelar och känns helt enkelt förenklad och inte särskilt trovärdig. Antar att manusförfattarna slagit knut på sig själva för att "med subtila medel försöka förmedla det som utspelar sig utan att folk uttryckligen säger det till varandra". Och det faller platt när det ska göras så övertydligt så att ingen ska riskera att missa dessa "nyanser".

Prison break började väl hyfsat spännande, men har ballat ur till att bli skrattretande. Wentworth Miller är värsta Hajk-scouten with a masterplan, 2000-talets MacGyver. Peter Stormare är lysande. Luckorna i logiken är helt fantastiska.

Sådär, då har jag lyckats yxa ner två serier som jag egentligen har ett visst utbyte av att slökolla på.

No comments: