Friday, March 31, 2006

Tanja + Abby = sant 4-ever!

Visst var väl Tanja och Abby ett par i klassiska Tre Kronor, eller minns jag helt galet? Hur som helst är det på något sätt roligt att de återförenas som programledare för Idol till hösten. Mogge Sseruwagi är kanske nummer ett på min "sköna snubbar som är grymt duktiga och coola"-lista.

Sanna Bråding sa någonstans att de är de första Idolprogramledarna som är "into music". I Mogges fall är jag böjd att hålla med, då allt han gjort som Masayah håller sjukt hög kvalitet. Vad gäller Sanna Bråding så är jag inte lika säker på att hon verkligen är that "into music". Jag förknippar henne fortfarande mest med Rooster på Regeringsgatan, och hennes osannolikt jobbiga fjortisröst förstås.

På tal om helgkvällsunderhållning på TV, så verkar lördagkvällarna vara riktig öken för tillfället. Vi såg lite förra lördagen, och hur spännande känns det med Timell som försöker hotta upp Lotto åt Svenska Spel, medelst ett femtiotal pageants med aluminumportföljer och en "mystisk" bank som sitter i en plexiglasbur och räknar sannolikheter, och en "larmknapp" som skyddas av ett okrossbart hölje för att undvika att den tävlande ska okynnestrycka på den röda knappen? Jag har länge tänkt skriva ett längre hatiskt inlägg om hur osköna Svenska Spel känns, men eftersom spel är så ointressant har det inte blivit av. För övrigt kan den som tror att det någonsin kommer att delas ut mer än 2,5 MSEK i det där programmet (där maximala vinstsumman är 5 MSEK) kontakta mig för en vadslagning.

Visserligen verkar lördagskonkurrensen inte vara direkt mördande från SVTs sida, med Högsta Domstolen, som är något slags blandning av "Här är ditt liv" och "Hej Domstol", kryddat med de mest folkkära Parlamentet-deltagarna och världens tröttaste nikotintrasa Lennie Norman. Oh så fräscht och engagerande. Nästan lika fräscht som "Veckans President" som går i veckorna. Världens fulaste dekor, världens tråkigaste programledare, världens tröttaste musik, domare och upplägg över huvud taget.

Det finns verkligen ingen anledning att titta på TV på helgerna.

1 comment:

Anonymous said...

Nikotintrasa! Det gled rakt upp på förstaplatsen på min sköna-uttryck-lista! Jag funderar redan på vilka som kan kvala in som sagda trasa i min bekantskapskrets så att jag kan döma ut dem nonchalant ikväll.