Wednesday, March 15, 2006

I-landsproblem

"Dagens/veckans/årets I-landsproblem" har på kort tid blivit ett sånt där flåsigt tråkuttryck som man kommit att tröttna på. Studentikosa spexsketcher tenderar att bli too much ganska fort, och jag hatar verkligen uttrycket, ska vi komma överens om att vi skrotar det uttrycket här och nu?

Jag läste nyss Therese Bohmans dagbok och hon skrev något om just det här som jag tänkt skriva om en längre tid. Man får inte längre klaga över saker och ting, om man inte bor i ett u-land och riskerar att dö i svält? En nutida motsvarighet till 80-talets "tänk på barnen i Afrika!"

Flera uttryck som är redo att förpassas i glömska:
- rocka fett
- ruggigt (se exempel på överanvändning här "Och jag vill ju jobba med tv i framtiden så jag är ruggigt lycklig över allt snällt som sägs.")
- klockers (istället för klockrent, används primärt att teknologer och lumpare)

För övrigt är jag väldigt nöjd över att ha fått igång DC++ igen efter vår flytt, och nu kan jag fylla på ipoden med nytillskott igen. Man skulle kunna säga att det är veckans övervunna I-landsproblem.

5 comments:

Anonymous said...

I linje med "klockers" skulle jag även vilja förbjuda "kanoners", om det går bra...

Anonymous said...

Du glömde säga att det rockar ruggigt fett.

JOHAN said...
This comment has been removed by a blog administrator.
JOHAN said...

det mesta som wikegård säger nu för tiden blir lätt ganska flåsigt. svårt att säga om felet är hans eget eller om det skall skyllas på mediedrevet gällande hans språk.

Anonymous said...

Aj, jag insåg raskt att jag säger klockers och själv tycker att det låter klatschigt... Rocka fett är däremot vidrigt, och ruggigt ska endast användast för att beskriva väder. Well said.