Sunday, April 02, 2006

Hjältar del 1 - 3



9 comments:

deltidsharmonisk said...

Idel hjältar. Hade nog bara velat ta bort Axel.

Nu klickade jag ju in hit för att visa detta: http://www.oplounge.com/main.html

Anonymous said...

Förstår vad du menar om Axl, men han VAR ju hjälte i den meningen att han öppnade mina ögon för den skitfarliga världen när jag var typ 11-12. Och alla som väljer artistnamn i form av anagram av "oral sex" förtjänar väl hjältestatus.

Vad gäller O-linda, så slår mitt intressefilter av så fort hon nämns, och det är synd att hon nämns i samband med mina hjältekollage.

deltidsharmonisk said...

Nej jag vet, det var en äcklig kombination. Att nämna henne i samband med dina kollage.

Anonymous said...

Inte så att jag tjurar över det, hon är bara så oerhört ointressant.

Anonymous said...

stabila kollage.
ursäkta en okunnig men vem är:
Den övre vänstra och nedre vänstra gubben på nedersta kollaget.

Snubben mellan jagger och hendrix på mellersta.

De tre till vänster om Prince, och han under Prince, på översta?

man vet ju att man kommer att skämmas över att inte känna igen dem, men det gör jag fasen inte.
tackar
malte

Anonymous said...

Malte: Inte okunnigt, jag visste själv inte hur vissa av de här såg ut.

1. Nedersta
Övre vänstra: Jackson pollock
Nedre vänstra: Alvar Aalto

2. Mellanbilden: Michel Gondry

3. Övre, från Prince räknat:
Henry Fonda ur Grapes of Wrath
Conor Oberst aka Bright Eyes
Damien Hirst

åsa said...

så många män.

Anonymous said...

Oj en hel kvinna fick äran att vara hjälte. Men det är väl tidens tempo.

Carreca said...

Två kvinnor, Björk och Lauryn Hill. Och det stämmer, jag kan inte komma på fler kvinnliga konstnärer, filmare, musiker, författare eller andra former av inspiratörer att räkna som hjältar i den klassen. Och jag är inte ute efter att presentera någon genusjusterad bild av min verklighet. Åsa & Kim, ni får gärna ha vilka hjältar ni vill och vilken genusfördelning ni vill. Be my guests. Det kanske kommer fler hjältar så småningom i andra kategorier, och då får vi se vilka som tar plats.