Friday, February 03, 2006

Stormufti!

Man lär sig något nytt varje dag. Som att muslimernas högste ledare har titeln Stormufti. Det är ju en skitkul titel. Själva titeln påminner lite om att vara Stormästare i Jeopardy. Och, ja jag är PK angående Muhammedkonflikten, åtminstone i det jag skriver här. Jag känner inte att jag har kunskaperna eller intresset för att ta den debatt som uppstår om jag skulle utropa fundamentalister till distanslösa överreagerare, eller danskarna till rasistiska muslimhatare. Jag avstår.

Dagens låt är Ed Harcourts Apple of my eye. Så fantastiskt bra, och om jag någon gång gifter mig skulle jag lätt kunna tänka mig att tåga ur kyrkan till tonerna av den. En feelgoodlåt i samma klass som U2s Angel of Harlem. De två låtarna är för övrigt kanske de allra bästa i min Ipod just nu. För övrigt har jag numera hört
den här låten, som jag skrev om för 4 månader sedan, så många gånger på radio den senaste månaden att jag börjar kunna den nu. Är det sant att den blivit den officiella fotbollsVM-låten? Det verkar väl lite tidigt att spela sönder en sådan låt, de brukar väl dessutom skrivas och utses på uppdrag? OK, den är bättre än de flesta sportlåtar, tänk Ciao Ciao Italia, Campione eller 1,2 Explodera. Jag skulle förresten vilja ta tillfället i akt att få presentera ett textutdrag ur Hellstrands Explodera-låt.

På vita sträck och gröna fält
Springer vi hur långt som helst
Och alla grässtrån böjer sig (haha!)
För alla som vill offra sig
En, Två, Explodera!
Whoa Whoa Whoa Whoaoaoa Go Gula, Go Go Blåa
Whoa Whoa Whoa Whoaoaoa Go Gula och Blå

Jag hatar Staffan Hellstrand. Jag tror att sportlåtar är ett ämne i sig att skriva ett långt hatiskt inlägg om. Alla vet att idrott och musik inte går ihop.

2 comments:

Mo said...

Åh! Jag skulle också vilja ha den i kyrkan (om jag nu skulle vilja gifta mig i en sådan..). Kanske räcker det med bara musiken till och med, det där lite struttiga pampiga. Eller kunde man ha nån som sjunger den, i kontrast till alla som sjunger Cecilia Vennersten och hon den där från fame factorys låt om sin unge.

Carreca said...

Ja just. Strutta är mer passande till den låten än att tåga. Jag vet inte heller om man ska gifta sig i kyrka, eller om man ens ska gifta sig. Det verkar finnas massor av klichéer och "val" som är så sjukt förutsägbara när det gäller bröllopsplanering, typ att nån ska sjunga Cecilia Vennersten eller Ainbusk Singers. Men jag tror att en glad amatör skulle förstöra Harcourts låt, den versionen är liksom den definitiva.