Tuesday, November 07, 2006

Herr Svår ryter till

Jag har tidigare skrivit om att jag tycker att Lasse Winnerbäck är ganska mesig. Idag skriver han en debattartikel i DN, där han tar kraftfull ställning. Han kommer inte att tillåta TV4 att göra reklam för hans gamla greatest hits, som behöver en försäljningsboost lagom till jul. Wow. Det gäller att ta verkligen stäma i bäcken mot orättvisorna i samhället!

OK, en kort jämförelse med de artister som han anses efterträda: Springsteen hjälpte John Kerry i valrörelsen och kritiserar Bush utrikes- och inrikespolitik i snart sagt varje intervju, Lundell tog ställning mot Balkankriget genom att vara en av initiativtagarna till Ship to Bosnia. Lasse går i våldsam klinch med Idol-Kishti och Clabbe. See the difference?

Det är inget konstigt med att ha olika perspektiv på tillvaron och existensen och samhället. Eftersom Lasse lever på de 22-åriga högskoletjejerna så är det naturligt att han också engagerar sig i något som berör dem. Men är det inte typ...2 år för sent? Jag gillar inte folk som slår in redan inslagna dörrar. Är det inte ett rätt fånigt statement: "Ni får inte göra reklam för min skiva, men hörrni förresten min skiva finns att köpa, greatest hits är det, bästa julklappen ever, jag lovar."

Jag tror inte det blev mer än så här för Lasse. Jag hade hoppats, men det finns inget mer att säga där. Inget mer att brinna för. Och han har redan formulerat det själv:

Jag glider ifrån allt
Vad var jag en gång?
Jag förlorar mitt fokus
Vad drömde jag om?
Jag har lånat av banken
Jag har säkerhetsdörr
Jag skulle aldrig få säga
Att det var enklare förr
Jag ser mig i spegeln
Det är en dålig dag
Är det honom jag känner?
Är det han som är jag?
Alltså, det är inget fel i att inte ha så mycket att säga, men det finns INGET som är mer patetiskt än att försöka krysta fram något slags samhällsengagemang som inte finns egentligen. Ett påhittat socialt patos är sämre än avsaknad av socialt patos. Och, hej jag är inte bättre, som helt och hållet anser att Idol-juryn fyller en rätt bra funktion i en nation där allemansrätt råder på alla plan.
Lasse verkar inte ha förstått att artister med något slags egna visioner inte behöver Idol. Idol behöver konsulter som kan kränga låtar, inte musiker och konstnärer. Och därför är det också naturligt att han relaterar till sin eget förmodade misslyckande framför en Idoljury. Han är ju också en artist utan något att säga.

3 comments:

deltidsharmonisk said...

Jag hatar Idol-konceptet så mycket att jag faktiskt håller på honom. banal kamp eller inte och trots att han som artist är helt oviktigt för mig.

Anonymous said...

Håller med om det där med att slå in öppna dörrar och att Lasse (eller åtminstone hans manager) insett att debattartikeln ger lika mycket eller mer reklam som en spot i TV4.

Jag menar, varför inte löpa linan ut, lämna skivbolaget, låta folk ladda hem skivan gratis och leva på donationer?

Lasse hade fortfarande haft större möjlighet att kunna leva på sin passion än de ungdomar som söker sin dröm genom att riskera förnedring i Idol. Men hans trovärdighet i kritiken mot TV4:s och skivbolagsdirektörernas cynism hade varit betydligt större.

Vill dock ge honom cred för det här:

"Vi som håller på med musik, teater, film och konst ska vara en motkraft. Vi ska inte delta i mobbning, vi ska inte vara offer för den. Ni som ratats i "Idol": Grattis, starta band och släpp fram krafterna! Jag hade också blivit ratad, garanterat!"

Lite punkigt nästan.

Anonymous said...

äntligen en carrecatext i gammal god stil.