Friday, November 24, 2006

Publika matvanor

Jag har något av en hang-up på vad folk äter när de är ute på stan. Godis och glass är ok, chips och andra snacks är på fel sida gränsen, och matvaror är helt fel, och till och med lite äcklande. Jag vet inte vad det här grundar sig på, men jag mår fysiskt illa av att sitta mitt emot någon på tunnelbanan, som sitter och snaskar på en bit salami. Snickers är väl ok, en påse ostbågar är inte ok.

Folk som äter upp halva förpackningen av något de köpt redan i affären, och liksom tvingas slänga upp en öppnad och halväten förpackning russin på bandet, vad är grejen med det? Jag får avsmak. Nyss på t-banan satt en tant mitt emot mig och åt knäckebröd direkt ur förpackningen. Det vore väl fel att säga att jag får kväljningar, men det får mig att fundera på vad det är för människor som gör sånt här.

Mitt klart värsta exempel är från tiden då jag jobbade extra på Systembolaget. Varje fredag kom det in en kulturtant, något alkad, med sin ICA-kundvagn fulladdad, ätande på något hon köpt inför helgen. Hon står alltså och säger till mig vad hon hade tänkt sig, samtidigt som hon står och snaskar på en stor bit Grevé-ost, som hon brytit loss direkt ur förpackningen. Alltså, jag pallar inte med sånt.

Mat tar man med sig hem och äter hemma. Godis och glass går bra, inget annat. Är du en sån som äter halva falukorven innan du hunnit till kassan på Konsum? Hur tänker du? Förklara dig!

7 comments:

Puman said...

okey, jag erkänner! jag har ättit bröd när jag har varit mycket hungrig. Men bröd luktar inte.

men äta mat som luktar mycket typ korvar,kebab..näää det går fetbort.

Carreca said...

Nja, snabbmat går väl ok, beroende på sammanhang. Men bröd alltså. Bara kvinnor äter bröd på stående fot utan tillbehör. Vad är vitsen med att bryta av en ände av baguetten och snaska i sig. Bröd är ju tråååkigt och torrt utan tillbehör. Att käka bara bröd på tunnelbana, buss eller torg är faktiskt lite suspekt.

Anonymous said...

gravida kvinnor är förlåtna. äta chips direkt ur påsen på väg hem från affären är det gravid-varning på. men hellre det än att de kräks på trottoaren.

på tåget är det värst. ibland vet man ju med sig att man måste äta nåt, och då försöker man så snabbt och smärtfritt som möjligt med det (exempelvis bröd utan nåt på). det vidrigaste är när nån öppnar en inplastad jävla äggmacka i tågvagnen. den slutna luften blir alldeles mättad och superäcklig av äggmackelukt. bläh.

lukterna är enligt mig det som avgör om man kan äta det offentligt. ja, det gäller förstörs inte dem som tuggar och sväljer HÖGLJUTT! bläk.

Carreca said...

Jag har aldrig fattat det här med att gravida måste äta hela tiden, eller att äta för att undvika att kräkas. Har heller aldrig fattat det här med "blodsockerfall" som tjejer får när de vill äta godis.

Det har inte så mycket med lukt att göra för mig. Det är bara så konstigt att gå runt och äta ost.

egoistiska egon said...

har endel skräckexempel från tiden jag jobbade i mataffär gällande just sånt där. det är exempelvis jättemysigt att dra steckkoden på någon korvbit eller så som köparens unge haft i munnen hela butiksfärden. fyfan.

blodsockerfall däremot, där är jag expert. om blodsockerfallet inte botas fort som fan så svimmar jag, bokstavligt talat. men det avhjälps ju med godis/läsk etc med mkt socker i, inte någon jävla torr brödbit. så att skylla bröd/ostätandet i affärer på blodsockerfall fattar jag inte heller.

Anonymous said...

carreca, du har aldrig varit gravid så det är inte så konstigt att du inte förstår. det finns liksom en anledning till att gravida kvinnor har lust att äta järnbalar och slicka på saker (och äta direkt ur förpackningen), vi snackar brister här. själv höll jag mig lugn men ve den lilla stockholmsjänta som kollade lite styggt på mig i Åre när jag handlade en stoor kexchoklad. dammmit, jag behövde socker. och fett. =)

Carreca said...

Äh, det var inte jag som drog upp gravidas rätt att vara sugna på smågrus, gå i snickarbyxor osv.

Det här handlade om till synes normala, ickegravida människor (även i icke-fertil ålder) som helt enkelt inte kan hålla sig från att käka ost när de står och lastar in sina matkassar i kombin. Främst kvinnor.

Sen om ni säger att sockerbrist leder till svimningar osv, så visst. Jag tror helt enkelt inte på begreppet "blodsockerfall" och alla hemskheter som det sägs medföra.