Saturday, November 04, 2006

Värsta sortens förnedringsTV

Att vara med i nya programmet Lyxfällan på TV3, skulle för mig vara den värsta sortens offentliga förnedring som jag kan komma på.

Folk som inte har koll på sin ekonomi, jag fattar det inte. Det finns inget charmigt med att shoppa upp hela lönen innan månaden börjat, det finns inget charmigt med "att räddas av sitt kreditkort", det finns inget charmigt med att fylla sitt hem med prylar som man aldrig nyttjar. Det är för mig idioti.

Nu för tiden (när jag jobbar) så får jag den största tillfredställelsen av att se pengar växa på ett konto. Att lägga på hög för större inköp. Att inte köpa saker bara för att jag har möjligheten. Jag tror att det kanske är på grund av den här inställningen som jag läser shoppingbloggar som fan läser Bibeln, när man ser hur min generation konsumerar ihjäl sig bara för att få visa upp en uppdaterad yta. Den som man får presenterad varje helgkväll, mattpudrad, parfymerad och fönad vid en Stureplansk bardisk. Med helgmasken på syns inte hur många kvällar man måste jobba svart för att få ihop till en flaska champagne för att köpa imagen för att komma in på stället nästa helg, för att få uppmärksamhet... Åh. Trött blir man.

Så förnedrande att vara med i TV och tvingas erkänna att man inte riktigt har råd med den yta som man vill visa upp, att allt bara är ett luftslott. Det är den ultimata förnedringen för mig.

4 comments:

egoistiska egon said...

Jag kan nog hålla med. Såg första programmet och jag förstår verkligen inte hur man kan få sin ekonomi att spåra iväg sådär. Sen är jag kanske extrem som är sjuklig ekonomisk i överkant, men så klarar jag mig ALLTID också. det gäller bara att använda hjärnan en stund då och då. Och kika på prislappar... Ingen kvantfysik direkt.

Anonymous said...

ja, hjälp! det är mycket i fönstren men inget i rummet..

Anonymous said...

Ni ska nog inte tro att allt är som det ser ut i TV. Det finns en verklighet som inte syns i Tv-rutan och så finns det TV:s verklighet den de klipper ihop utav snuttar och fraser.

jo said...

Kan det vara en deltagare i "Bonde söker fru" som skrivit ovanstående?

;-)