Monday, November 13, 2006

Jag utmanar DIG!

Nu är det dags för en sån här spännande BLOGGUTMANING från mig till er.

Jag utmanar er att sluta skriva trötta och trista egotrippade listningar av era känslor, kläder, parfymer, könssjukdomar och husdjur just idag, ni vet de här halvfabricerade egotrippslistorna som grasserar genom bloggosfären som australiensiska eller kaliforniska markbränder. Slöseri med kilobytes i cyberspace.

Ok här är varför: Ingen bryr sig förutom den som får göra listan om sig själv. Digitaliserade egotrippar. Det är helt enkelt astråkigt för andra. Och min fråga är: är det ens kul för den som gör det? Egolistor=boring.

Utmanade: Alla som känner sig träffade. Överallt. Hela tiden. OK?

16 comments:

k said...

Åherregud vad bitter du är. I love it.

Anonymous said...

jag gillar fan listorna. ja, även när det inte är jag som skriver dem.

egoistiska egon said...

min blogg heter egoistiska egon. jag tycker det rättfärdigar det mesta, haha!

jag tror du mest är avundsjuk.
:)

Carreca said...

Ok, förklaring: Jag är inte särskilt bitter. Inte heller är jag nämnvärt avundsjuk. Däremot tycker jag att det är sjukt trist att det är så likriktat hela tiden. Bloggandet handlar för många om att passa in i en grupp av människor som man vill identifiera sig med, modemässigt eller musikmässigt eller vad man nu vill. Och 95% av bloggarna går ut på att bevisa att man minsann inte brydde sig om Viktor&Rolf, eller att man minsann också sett den och den filmen den första helgen, och den var suuuper, eller att man köpte den boken och den var den bästa bok man läst, precis som alla säger. Jag tycker det är skittråkigt när alla tycker samma saker, och dessutom säger det. Och det kan ingen RSS-feeder i hela världen filtrera bort. Det finns kanske 100 000 svenska bloggar. Jag tippar att lätt hälften av dessa innehåller ungefär samma åsikter och bilder. Är det inte konstigt? Likriktning = trist.

deltidsharmonisk said...

Visst fan känns det som det är samma blogg man klickar på när man går igenom vissa på sin lista. Speciellt de på hatlistan. Ibland gillar jag listorna dock, inte vad de hittade i garderoben på morgonen, men mer listor som visar på självdistans. Tack för ditt förra inlägg förresten!

-= R =- said...

Gick på den lätta en gång... Inlägget blev fullkomligt meningslöst och dessutom så tråkigt att skriva att man bara av den anledningen övervägde att helt sluta blogga. Då kan man undra hur kul det var att läsa.

Men vissa saker måste man bara göra, annars är man ingen människa utan bara en liten...

egoistiska egon said...

klart det är så, det är ju inte direkt ngn nyhet. jag bloggar om vad jag vill, om jag vill fylla i en lista någon gång så gör jag det. är det någon som har en blogg av icke-egoistiska skäl?

Carreca said...

Ok, folk bloggar om va de vill, alltså får ingen annan tycka något om det, eller sluta läsa då. Tröttaste argumentet ever. Man får inte ställa några krav på bloggare, bara läsa eller inte läsa. Det blir en jävla tråkig diskussion då.

Vill man fylla i en lista får man göra det, vill man anta min utmaning får man göra det, men det är uppenbart att du aldrig förstår mitt syfte med dylika inlägg. Det handlar inte om att skapa diskussion, det handlar om att säga tvärtemot, men på samma sätt. Tycker man att listor är roligare än inlägg man skrivit själv, fine with me, jag tycker det är sjukt tråkigt, och läser inte ens klart dem.

egoistiska egon said...

haha, seriöst vad var det där? "men det är uppenbart att du aldrig förstår mitt syfte med dylika inlägg?" vad pratar du om nu? någon slags generell förklaring att jag missförstår din blogg?

jag håller ju med dig i det du skriver, det trodde jag du förstod. jag gjorde ett försök att provocera dig lite, vilket kanske lyckades (med tanke på ovanstående citat), men det tror jag inte du anser.

It´s all about me said...

håller fan med, haha, helt meningslösa lis´tor som jag försöker undvika...tycker även att se allt vad folk shoppar hela dagarna är ganska meno...

deltidsharmonisk said...

Hmm, jag gjorde en lista igår och måste erkänna att en del listor är kul göra och läsa. Då menar jag inte listor över senast inköpta plagg, utan mer finurliga detaljer man får reda på om läsaren. Men jag har en känsla av att det är dom är superytliga listorna du syftar på.

Carreca said...

Ok, jag brukar förbanna mig själv för att mina inlägg är för övertydliga. Sen när jag inte är lika övertydlig så påminns jag om varför jag brukar vara övertydlig.

Listornas vara eller inte vara kan man strunta i. En lista kan vara jättekul. Att läsa samma sak om och om igen bara i olika bloggar, är inte lika kul. Men jag har mig själv att skylla, de flesta bloggar jag läser, läser jag mest för att de är rätt dåliga och fåniga, och jag förstår inte varför man fortsätter. Men så är det. Jag kan räkna upp kanske 10 bloggar som jag tycker är rakt av bra, givande, inelligenta, roliga eller nyskapande. Jag kan räkna upp säkert 100 bloggar som är hopplöst fåniga, trista eller bara poserande för att marknadsföra en person som bloggaren skulle ilja vara.

Mitt sätt att UTMANA folk, var ett sätt att skriva: ok, det är så fånigt det här med att bli UTMANAD att skriva sina smeknamn eller husdjur, och åtminstone jag har svårt att se hur någon kan tycka att det är spännande. Jag skrev en gång om vilka slutsatser man kan dra av vilka länkar en person har i sin blogg. Jag liknade det vid det kalla kriget, vem vill man vara i sin blogg, vem vill man identifiera sig med, vem vill man vara kompis med, vem vill man ska vara ens kompis? På liknande vis funkar listorna och deras spridning.

De bästa bloggarna ( i mina ögon) är de som inte rycks med i nåt slags allmänt drev om att göra si eller så. De kör sitt race, med nåt slags vision eller röd tråd om hur de vill göra det. Jag gillar såna människor helt enkelt. De som inte bara gör något för att alla andra gör det, utan de hittar på något sätt att säga något för att de själva vill det. Eller håller käften.

Det är bland dessa personer som man hittar de som har nåt att bidra med, de som gör skillnad. Resten är utfyllnad. Jag påstår inte att jag naturligtvis skulle tillhöra denna lilla del av bloggosfären, men det är den delen jag tycker är intressant på riktigt. Den som bryter ny mark, om man så vill.

egoistiska egon said...

Nu tror jag kanske du riktade dig till alla som kommenterade, och inte bara mig, men jag undrar fortfarande över "men det är uppenbart att du aldrig förstår mitt syfte med dylika inlägg?".

I övrigt har jag fattat vad du menat hela tiden känns det som, det är kanske dags för mig att vara övertydlig när jag kommenterar.

Carreca said...

Jag kan inte se att du håller med i dina första kommentarer.

egoistiska egon said...

" min blogg heter egoistiska egon. jag tycker det rättfärdigar det mesta, haha!"
Ett slags konstaterande att jag inte tar åt mig vad du skrev om, om du tyckte att även jag skulle ta åt mig av ditt inlägg. Möjligen oklart formulerat.

"jag tror du mest är avundsjuk.
:)"
Notera smileyn.

"klart det är så, det är ju inte direkt ngn nyhet."
jag håller med dig. och konstaterar att fenomenet pågått länge.

"jag bloggar om vad jag vill, om jag vill fylla i en lista någon gång så gör jag det. är det någon som har en blogg av icke-egoistiska skäl?"
såhär i efterhand hade jag kanske behövt vara tydligare med tanke på uppståndelsen. det jag menade var något i stil med att eftersom det inte finns några krav på att vara originell som bloggare, utan att det är i min mening enbart i grunden är av egoistiska skäl man startar en blogg, går det ju inte att ställa några "krav" på att alla bloggar ska vara intressanta och originella. MEN - jag menade inte att man inte får klaga och föra en diskussion.

Klarare? Jag är fortfarande nyfiken på din formulering som känns som den grundar sig i ngt om mina kommentarer i din blogg tidigare, men jag ska nog sluta tjata om det nu.

Anonymous said...

I think I like you