Tuesday, November 21, 2006

Kvinnoparkering

Artikel i Ab idag om att någon kommunpolitiker vill inskaffa speciella parkeringshus för kvinnor kvälls- och nattetid för att öka kvinnors känsla av trygghet.

Det här får mig att tänka på ett parkeringshus i Luxemburg, där min kompis nämnde att, du - de där extrabreda, rödmarkerade parkeringsplatserna bredvid handikapplatsen är till för kvinnor. Kvinnoparkering! Med extra breda rutor!

Det finns alltså parkeringsplatser för kvinnor, som instiftats för att underlätta för kvinnor att parkera, underförstått: kvinnor kör så mycket sämre än män, låt oss underlätta för dem! Det här är alltså helt sant, och skulle någon föreslå detta i Sverige skulle vederbörande schavotteras offentligt och omedelbart. Jag tror inte att jag missförståt detta, då parkeringshuset inte på något sätt var avdelat för kvinnor respektive män, som förslaget ovan anger, eller som i Schweiz. Jag uppfattade det alltså som att man från något slags myndighetshåll beslutat att det är obestridligt att kvinnor behöver mer plats att parkera på, och därför gett dem den möjligheten. Fantastiskt komiskt.

Jag tycker sådana detaljer är så intressanta. Saker och regler som i Sverige skulle vara fantastiskt politiskt inkorrekta, fullkomligt hårresande, men som i andra länder i vår direkta närhet är fullständigt självklara.

Betänk hur ovanstående artikel skulle bemötas om argumentet vore att minska antalet lackskador på männens bilar. Det finns massor av sådana där små detaljer som förvånar och intresserar mig, och hur man accepterar olika icke politiskt korrekta beslut på olika vis i olika länder. Och märkliga regler och lagar och sedvanor som får mig att fnissa utifrån mitt svenska perspektiv. Nu kanske jag lät som någon 19-årig backpacker som bara ääälskar att möta nya kulturer genom att resa med ryggsäck, men det är inte det jag menar. Bara sådana små absurditeter i andra länder som i stort sett är lika i övrigt.

No comments: