Wednesday, January 04, 2006

Capitalism stole my virginity

Ha! Sanningen är ju den att jag borde glädjas mer åt det emotionella läge jag är i just nu. Läget då allt är så under kontroll (så kontrollerat låter tråkigt) att endast lyxkonsumtion kan öka mitt välbefinnande. Då går vi upp på pryltrappsteget.

Det är därför jag just nu är glad att det bara tar 48 timmar från beställning, tills TNT hälsar på ikväll och levererar Ipod:en som jag köpt. Och det är också på grund av utrymmet för fokusering på materiell välfärd som jag är peppad över att vi kanske ska hyra i andrahand och hyra ut i andrahand ett tag framöver. Uppköp i ren bekvämlighet. Återstår i princip bara att hitta en bra hyresgäst till min lägenhet.

Det finns nog ganska många som börjar i andra änden. Materialistiskt välbefinnande är lättare att uppnå än känslomässigt.

Om ni bara visste hur mycket jag tänker på pengar. Cash rules everything around me, och jag mår illa när jag känner mig fattig och jag blir glad av att köpa värdepapper och bygga buffertar och sånt där som alla andra tycker är tråkigast i världen. Det är också därför som jag känner mig så tillfredställd med faktumet att min anställning numera är på riktigt och man kan liksom bli vuxen på riktigt med långsiktighet och trygghet. Men GUUUD så trist sånt är att läsa.

I själva verket är det rätt ointressant att läsa om välbefinnande och perfektion, men jag tror ändå att det finns ett värde i att nedteckna det, om det här nu ska fungera som något slags dagbok. Folk vill nog helst läsa trasighet och tvivel, grubbel och existensialism. Det är ju då det blir på RIKTIGT. Det får bli en utmaning, att skriva läsvärt trots välbefinnande som bubblar över. Ingen anledning att spela över och söka med ljus och lykta efter grubbel som damm i hörnen. Text har en tendens att brinna starkt när syre, i form av problematiska levnadsförhållanden eller kraschade relationer, tillförs. Det är en utmaning att hålla pennan glödande även när sådant syre stryps genom välbefinnande på de områdena.

Nyårsfirandet var för övrigt fullkomligt perfekt och pappa och jag stod ute i kylan och skålade in det nya året medan ett tjugotal UFOBALLONGER seglade förbi i rät linje över våra huvuden. Vi skulle egentligen åkt till fjällen med några vänner, men tackade nej till det och mina föräldrar förbarmade sig över oss och allt var mycket trevligt och skönt. Citronrisotto och pilgrimsmusslor och oxfilé och champagne och rött vin och ja, där var det igen, själva ingredienserna i välbefinnandegrytan som bubblar och puttrar i mig för tillfället. Kanske kan det vara ett löfte till sig själv för det nya året, att vårda det här känsloläget och motivera sig själv att skriva ändå.

- - -

Ge mig tips på passande musik att fylla Ipod med. Mitt musikintresse har somnat sedan ljudutgången på min laptop krashade för några månader sedan.

- - -

Förutom materiell nonsens är det väldigt vackert landskap ute just idag, med nakna lövträd som dignar av rimfrost och tallarna som slokar av snöns tyngd och vindstilla vintersömn i naturen. Spegelblanka isar under broarna där vinterns första skridskoåkare virvlar fram över sjungande isar under bullrande broar och till och med isrännorna fryser igen och rökpelarna liksom hänger kvar i kylan innan de smälter ihop med snöhimlens jämngrå tjocka. Dämpade ljud och natursömn. Den här sortens vinter tycker jag om.

- - -

Nu ska jag nog försöka att svamla mindre i fortsättningen. Så omständigt det blev att skriva att jag ska leka med min nya leksak ikväll.

3 comments:

Anonymous said...

Vill inte på något sätt grumla ditt välbefinnande, men, TNT och Ipods är en synnerligen dålig kombo. Har väntat på 2st Ipods ett antal veckor nu. När jag igår ringde och undrade vad fan dom höll på med fick jag svaret (av en synnerligen glad och obekymmrad skånska) "Vi vet inte var dom är, vi har tappat bort dom." Så behöver du stöd för en eventuell framtida attack av något slag, count me in!
//Johan

Anonymous said...

1. vilken sorts ajpåd? nya stora eller nano? och ang tnt så fick jag min leverad av en söt mörkhårig pojke ganska omgående, så du behöver nog inte oroa dig.
2. lägenheten. hur stor är den och vad ska den isf kosta och sånt där liksom? min kära karl blir eventuellt bostadslös om en stund (vara ute i god tid är inte hans grej). du får gärna maila på orangea stället om du vill.
3. musik? death cab for cutie, her space holiday (helt fantastiska), the shins, the embassy och jag skulle kunna fortsätta i en evighets evighet.

Carreca said...

J: Jag tror ännu inte att något kan gå fel, de ringde och sa "hej är du hemma ikväll så kommer vi", och så har jag fascinerat kollat på Store-hemsidan där man kunde se att den skickats från Holland igår och scannades på mottagningsterminalen 06:52 i morse. Ok, det är aldrig för sent för att skita sig, men än så länge har det rullat exemplariskt.

Jag är mer stressad över faktumet att den lär gå sönder i mina händer. Jag vet inte hur mycket prylar (dess värre lånade) som jag haft sönder på ett eller annat sätt de senaste åren.
O: 1. Nano, och jag vet inte riktigt varför det dröjt. Jo föresten, för att jag behövt ersätta massa andra lånade teknikprylar som jag haft sönder :-/
2. Jag kan maila, men det finns några kandidater. Är bara obekväm med uthyrning i största allmänhet...
3. Jo, jag har nog rätt bra koll på vad jag ska fylla den med, men tack för förslag. Jag misstänker att man blir mer sugen på att ladda ner när man verkligen kan lyssna på musiken också