Arla slår ett slag för mjölkens förträfflighet, med hjälp av den kvinnliga mjölkbonden som kelar med sina kossor. I början kändes det ok, men nu börjar det gå till överdrift. Elin med en kalv runt halsen, Elin liggandes på en ko, Elin kysser en av sina kor. Allt med en drömsk blick som får mjölkbondelivet att framstå som rätt väg att gå om man söker sinnesfrid och svaren på livets gåta.
Arla har fått tag i den troligtvis enda kvinnliga mjölkbonden under 50 år och vinner väl en hel massa på att använda henne i marknadsföringen av något så enkelt som mjölk. Men nu får det vara nog med ko-kelandet. Varför hänger man en kalv runt halsen? Finns det någon praktisk förklaring, eller ser det bara gemytligt och småskaligt ut? Just det säljargumentet verkar vara viktigt i Sverige och det passar väl Arla bra, det är någonting med småskalighet och närhet till producenterna som får oss att slanta extra för samma produkter. Kolla bara på Bondens egen marknad som lockar innerstadsbor att handla svindyra otvättade och förkrympta grönsaker från Mälardalen. Självklart kan man läsa mer om Elins gemytlighet på Arlas hemsida. Observera gärna att kalven är en annan och dessutom hänger åt ett annat håll i tv-reklamen.
Jag har aldrig riktigt trott på det här att svenskt kött är bäst i världen, svensk djurhållning bäst i världen, alla andra länder har salmonella och Sverige är nog faktiskt bäst på allt, inklusive skola, sjukvård, äldrevård, levnadsstandard och källsortering. Och godast och mest gemytlig mjölk. Med kalv runt halsen.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Du vet ju att jag håller med, fast att hon har kalven om nacken kanske beror på att nyfödda kalvar inte kan stå upp själva? Eller så är det precis det de kan.
Post a Comment