Friday, January 20, 2006

Civil olydnad

Trängselskatten måste väl ändå vara -06 mest omtalade fenomen so far, åtminstone i sådan mening att det är ett diskussionsämne som sträcker sig över alla åldrar och samhällsgrupper. Fikarumssnackisen nummer ett just nu helt enkelt.

Eftersom jag inte äger någon bil, så har jag personligen ingen särskild åsikt om trängselskatten. Förutom att jag tycker att det är märkligt att utpassage ur trängselområdet beskattas, vilket är ganska obegripligt för mig i alla fall. Visst, trafiken vid utfarterna ökar, men trafiken i stadskärnan minskar om bilar från innerstaden lämnar stan. Jag tycker för övrigt att det bara är bra med färre bilar i stadskärnan.

Det mest intressanta är dock de olika civila olydnadsaktioner vid dylika demokratiövergrepp (alla vet att Billström gick till val med löftet om inte införa trängselskatt, vann valet, blev halshuggen av Persson på grund av Miljöpartiets ultimatum osv...). För även om jag kan tycka att det är lite fånigt att göra sådana saker, protestera på gräsrotsnivå, och aldrig skulle göra mig besväret själv, så är det ofta humoristiska mothugg mot de folkvaldas beslut. I grunden är det viktiga ställningstaganden i en demokrati, som tar sig uttryck i oskyldiga men ofta kreativa och småhumoristiska uppfinningar. Tre exempel som uppstått:

1. Någon tar fram en så kallad tullkepa, som godkänns av trafikpolisen, men omöjliggör manuell okulär avläsning av registreringsskyltarna på de foton som tas vid genompassage. Skylten signalerar ju extrem nördighet alternativt surgubbe, men är ändå relativt vanlig.

2. Snöspray på registreringsskylten skapar samma problem. Omöjligt att avläsa. Och omöjligt att motbevisa eventuellt uppsåt.

3. Den absolut bästa/roligaste. Någon har tagit reda på Mp-Peter Erikssons registreringsnummer på hans bil (som antagligen står uppe i lapphelvetet någonstans), och därefter tryckt dekaler med Peter Erikssons registreringsnummer för applicering ovanpå den egna registreringsskylten. Vilket innebär att Peter Eriksson kommer att registreras för genompassage av de som sitter och kontrollerar fotografierna. Till saken hör att den som debiterats skatt måste inbetala skatten även om det handlar om en felregistrering, för att sedan få den återbetalad. Man kan säga att Peter Eriksson får smaka på egen medicin. Helt klart humoristiskt.

Det finns mycket att säga om trängselavgifterna, men jag måste säga att man blir lite glad av att det fortfarande finns folk som gör sådana här protesthandlingar när de anser något vara fel. Själv är jag alldeles för snäll/lat/ointresserad för att protestera på gräsrotsnivå. På tal om det så kallade Stockholmsförsöket; kom gärna ihåg att momsen också var ett "tillfälligt experiment" en gång i tiden. Klassiskt knep för att införa obekväma förändringar i samhället är att kalla det för ett "försök".

Jag undrar föresten hur kul det är att jobba med att kolla på bilfoton för att avläsa registreringsnumret?

No comments: