Tuesday, January 24, 2006

Tråkig mat?

Sedan återinvigningen av NKs Saluhall för några år sedan har jag stört mig på deras reklam där de fastslår att saluhallen är "En helt vanlig mataffär, bortsett från allt det goda."

Jag kan inte läsa det på något annat sätt än att man i NKs Saluhall hittar allt utom de goda saker som finns i helt vanliga mataffärer. Det vill säga, i NKs Saluhall finns bara tråkiga produkter.
Jag fattar ju att det inte är så texten skall tolkas, Men ärligt talat, kan man tolka den på något annat sätt? Att tvivlet uppstår är väl om inte annat ett tecken på att reklambyrån misslyckats.

5 comments:

J said...

ho ho, jag sitter på jobbet och fnissar åt inlägget, jag låtsasjobbar, och NK är en låtsasaffär för låtsasmänniskor med komplex, klart dom måste ha tråkig mat. (fast egentligen gillar jag saluhallen..)

Carreca said...

Äh, NK är ju bra. Reklamen för saluhallen är det enda som är dålig.

Space babe said...

Ja, äntligen en till förutom jag och min man som ständigt stör oss på den där reklamskylten. Kan inte du vara barmhärtig och ringa NK:s marknadsföringsansvariga om det här? Jag står snart inte ut längre, även om det är lite rätt åt den fiiina affären.

Martin said...

Reklamfolk verkar över lag vara kompletta språkidioter. Här om kvällen satt det två i Lindströms dialektprogram som inte för sina liv kunde räkna ut vad ordet blogg har för ursprung. Och Sär Skrivningar kör de förstås stenhårt med.

Men ser man cyniskt på saken så spelar det säkert ingen större roll för reklamens effekt att den är full med språkgrodor. De som märker sådant är ändå så få.

Anonymous said...

NK's reklam verkar vara bra eftersom alla stör sig på den. Pinsamt att ni har det svårt med det svenska språket. /En som stör sig på folk som stör sig