Tuesday, December 06, 2005

Independence

Tisdag är som bekant veckans värsta dag. Vaknade i morse med bly i kroppen och mörker och droppar mot blecken. Kände mig fastnitad i sängen. Himlen sköt småspik och skorna blev blöta rakt igenom och jag fick vända om för paraply. Det blev aldrig ljust idag och rutorna var blöta av regn hela dagen, flaggorna stod rakt ut från stängerna och fjärden var blågrå svart.

Men, idag fick jag i uppdrag att upprätta rutiner och bli ansvarig för ett ganska spännande område på jobbet. Det kom efter lite gnäll, utvecklingssnack och påtryckningar mot chefen igår. Det känns bra.

Jag lyckades slutföra ett case efter dryga fem månaders malande mot byråkratiska tyskar, våra bolagsjurister, kund samt en del av mina chefer. Min linje gick segrande ur striden. Idag kunde jag lämna skiten ifrån mig, med ett leende på läpparna och vetskapen att jag stred för rätt saker. Ett resultat som i slutändan gagnar samtliga.

Idag är det Finlands självständighetsdag. Ska tända ett ljus och tänka på morfar, frihetskrigare.

No comments: