Wednesday, December 28, 2005

Stjärnorna avslöjar!

Roligast/mest patetiskt i mediaSverige vid den här tiden på året är förstås kvällstidningarnas/veckotidningarnas rubriker om att "Stjärnorna avslöjar....", följt av diverse mer eller mindre osannolika falsarier. Jag tror att det handlar om att de "anlitat" någon astrolog som ska skjuta lite från höften om astralkropparnas positioner och därigenom skapa raljerande påståenden om kändisarnas liv, utifrån stjärntecken. På så vis ljuger man ju inte när man påstår att stjärnorna avslöjar, även om tidningarna förstås syftar till att sälja lösnummer på att ha fått fram chockerande fakta från kändisar om deras kändiskompisar. Allt enligt formeln som bygger på det tvetydiga uttrycket stjärnor: Kändisar = stjärnor = astrologitjafs. Exempel på detta är en tv-reklam som rullar nu, där en speakerröst fastslår: "Stjärnorna avslöjar: Victoria och Daniel bråkar om pengar!". För något år sedan vill jag minnas att det var några stjärnor som fastslog att Carola skulle flytta utomlands.

I anslutning till detta kan jag kanske nämna att en av mina favoritsysselsättningar när jag är sjuk brukade vara att läsa hokupokusmannen Heikki Vesas numerologisidor på TV4:s text-tv, men de verkar vara bortplockade nu. Synd, för det var verkligt upplyftande. Över huvud taget finns det mycket kul att titta på bland text-tv-sidorna.


Annat roligt i mediaSverige just nu, var Madonna-dokumentären på TV4 igår kväll. Skönast i Madonnas närhet verkar hennes man Guy Ritchie vara, utan tvekan. Tätt följd av hennes son, men det kan mycket väl bero på att alla 3-4-åringar är sköna. Jobbigt dock att kolla på en Åkerlund-video i dryga två timmar. Dåligt var allt kabbala-tjafs.

Dåligt var också att jag på grund av "I´m going to tell you a secret", missade Robyn på P3 live igår kväll. Jag vill höra den där fantastiska piano-versionen av Be mine! Bra är däremot att man kan lyssna på P3 live-konserterna i efterhand här. Veckans konserter har inte uppdaterats ännu, men det gör å andra sidan att jag just i detta nu kan lyssna på Anna Ternheim/Jenny Wilson från förra veckan.

Nu ska jag dock ge mig ut i snöstormen och gå på stan, jag som hatar rea-tider. Förhoppningsvis går det att få tag på en Ipod nano någonstans i den här stan.

No comments: