Friday, December 09, 2005

Ingenjör Graaf

Såg en mini-intervju med Hanna Graaf i någon av morgontidningarna, med anledning av att hon tydligen ska vara med i Schlagerfestivalen (!). Hon titulerade sig som nagelteknolog. Vilket fick mig att tänka på det här med teknologer.

En teknolog för mig är någon som går/gått på teknisk högskola, druckit billig öl i overall och använt bokstaven Q i allt för stor utsträckning. Jag tror inte några av dessa attribut passar Hanna Graaf. Men visst är det roligt att nagelfixarbranschen kallar sig för teknologer?

Jag antar att det är något slags missuppfattning i någon översättning. Jag har inga grunder för detta, och vet inte vad som ligger i uttrycket teknolog. Men jag får för mig att det handlar om att vara ingenjör, inte tekniker. Alltså nail technician = nageltekniker, inte nagelteknolog.

För övrigt är såna där plastnaglar mycket absurda och sjukt fula.

4 comments:

Anonymous said...

Enligt SAOB är teknolog:
"person (vetenskapsman) som ägnar sig åt teknologi, teknologiskt utbildad person; förr äv. allmännare, om tekniker". Är tveksam till om Graaf är vetenskapsman. Utan att jag vet så har jag en känsla av att det är väldigt lätt att bli "nagelfixare" och de ploppar upp som svampar ur jorden. Själv så skaffar jag mig långa naglar genom att inte bita på dem. Och Carreca, tack för alla läsvärda inlägg man får ta del av här!

Carreca said...

Det var det jag försökte säga, nagelteknolog är inget man läser till på KTH eller Chalmers. Och att "teknolog" kommer från en felaktig översättning. Det är viss skillnad på en tekniker och en teknolog. Varsågod för det läsvärda, jag bjuder på det :-P

Anonymous said...

Hatar de där naglarna, helt tjocka och konstiga, ser ut som nån sjukdom ju

Anonymous said...

Ja, såna naglar är det fulaste! Eeew.