Friday, December 30, 2005

Hejdå 2005

13 rätt av 15 möjliga på DN:s 2005-test på nätet. Lite besviken. 7 av 7 förra veckan.

Jag skryter med sånt numer, i åttan vann jag skolans nutidsorientering men vägrade hämta priset på skolavslutningen. Rampfeber och lite skam över att ha fått fakta svart på vitt. Att vara en sån nörd. DNs nutidsorientering var en alla riter som skiljde nördar från de tuffa.
Trodde att priset endast skulle resultera i glåpord och hån från epatraktorgängen i högstadiet. Så jag vägrade ta emot priset i bästa Sartre-stil. De andra åren skrev jag medvetet fel på vissa frågor för att slippa riskera att vinna. Bara nördar vinner sånt där. Numera är jag rätt nöjd med att vara allmänbildad. Det är ganska tillfredställande och jag funderar ibland på hur man kan undvika att vara allmänbildad i dagens informationssamhälle. Skygglappar på hejdå.

Oj så självgod jag lät nu då.

No comments: