Thursday, October 20, 2005

Bättre färdmedel idag

Jobbade i Gamla Stan idag, kändes lite som att komma tillbaka till universitetet igen och det var en bra och lärorik kurs. Jag, som är en sucker för storslagna utsikter, hade dock lite svårt att koncentrera mig på jobbet när Nationalmuseums fasad gnistrade i lätt dimma.

Efter jobbet tog jag Djurgårdsfärjan över till Gröna Lund, och det är definitivt ett bättre kommunalt färdmedel än tunnelbanan (vars nackdelar jag skrev om igår). Det är något lite hemligt med Djurgårdsfärjan på en vardag i oktober. En snabb vardagsflykt. Man kan stå i fören och bara titta och andas lite havsluft för en stund. Definitivt bästa resan man kan göra för sitt SL-kort.

På onsdag i nästa vecka är det premiärkväll för Lundells 12 Tyrol-spelningar, och jag kom på att de nog måste repa för fullt på Tyrol nu. Gick förbi och såg att dörrarna stod öppna. Ingen aktivitet direkt, men strålkastare i blått och rött blinkade långsamt inne i mörkret. En gitarrtekniker strängade om en 12-strängad Takamine. Scenen och de tre främre mickstativen badade i ljus och just där och då kom värsta Lundellpeppen igång, eftersom jag vet hur det ryser i kroppen när musiken ylar igång genom Marshallstackarna, basen mullrar i bröstkorgen och trumslagen fladdrar i byxbenen. Jag kommer att se 3 av spelningarna och vissa kanske tycker att jag är en idiot, men det känns som att det kommer att bli klassiska kvällar i svettig klubbmiljö. Om inte annat klassiska för mig.

Dagens låt är Utanför byggnaden - Ulf Lundell

6 comments:

Formerly known as hooct said...

Ren nyfikenhet: Gillar du hans böcker också? Favorit?

Carreca said...

Jag läser senaste just nu, och har läst de flesta. "En varg söker sin flock" är grym och hård och omskakande. Jack är liksom feelgood. De senaste tre har varit rätt massiva och ibland tröttnar man, men i nästa sekund så bara kommer de där guldkornen och flödet som är helt outstanding. Ja, jag gillar böckerna. Inte allt, men mycket. Och du?

Formerly known as hooct said...

jag är kluven. jag tyckte om "en varg.." Jack blir jag bara matt av och sen har jag bara läst en till, nåt med pil.. blabla. jag är lite besatt av låttexter, så folk som gör både musik o skriver böcker blir jag så jävla imponerad av. även om de inte är favoriter, så blir det ändå att jag beundrar. fast mest undrade jag nu för att du skriver ju lite så och jag var nyfiken på om det var medvetet.

Carreca said...

"du skriver ju lite så.." Som Lundell? Jag är sån copycat som tar intryck av allt jag läser och hör och inte har något eget uttryck egentligen. Fan också, busted.

Formerly known as hooct said...

neje. så menade jag inte. jag menade att du är bra ju, på det där med att fånga känsla-köret som lundell är bra på. som sköljmedlet härnere. jag gillar det. fast jag är också copycat, och har märkt att jag skriver bäst när jag läser riktigt usla böcker som gör mig arg. typ för att jag inte får ge ut böcker fast jag är bättre. uuups.

Carreca said...

Man kan kanske säga såhär: Man blir mer medveten om saker och ting och registrerar dem mer uppmärksamt om man läser andra som uppmärksammar saker som man själv inte märker vanligtvis. Fånga känsla-köret om man så vill.