Sunday, October 16, 2005

Glenn for Diskrimineringsombudsman!

Jag såg nyss reprisen av Faktum på SVT2, och reportaget om bögar och fotboll. Jag vet inte vad det är som gör att intellekt och sport är omöjliga att förena? Som gammal hockeysvenne är jag mycket väl medveten om det omöjliga i den ekvationen, och vilken total avsaknad av intellekt och vidsynthet som krävs för att uppskatta den där unkna mansklubbsstämningen som råder i ett fuktigt omklädningsrum fullt ut.

Intervjun med Glenn Hysén och hans uppfattning om bögar som fotbollsspelare var mycket rolig. Spridda, och ungefärliga citat:

"- Äh vaddå, man e la inte bög ba för man kramar en kille när man gjort mål liksom? Mööh"

Natanael Karlsson: "- Tror du att bögar skulle ha något nytt att berika fotbollen med?"
Glenn "har lena ben"Hysén: "- Nja bara på grund av att de är bögar? Vad skulle det va? En speciell bögfint elle? Höhö"

"-Det är en hård jargong i omklädningsrummet, och det är nog änte bara bögar som skulle ta illa upp av den. Det skämtas ju rått om såväl halta, sjuka och dvärgar som om homosexuella"

I avdelningen Glenn Hysén och bögtoleransen drar jag mig snabbt till minnes
den här nyheten från 2001, som jag hittade efter lite google-konsultation. Och jag antar att det är därför som Faktum-redaktionen valde att intervjua just Glenn i den här frågan.

3 comments:

-= R =- said...

Vrider mig i skrattkrämpor efter denna storslagna recitering/analys! Såg själv programmet och visste inte om jag skulle skratta eller gråta...

Jasmin said...

Åh. Halta, sjuka och dvärgar också..
Men dåså..

Anonymous said...

Fast Glenn är så söt i FCZ så jag förlåter allt.