Wednesday, October 19, 2005

Saker och folk jag hatar i tunnelbanan

1. Att det luktar bajs och avlopp när man stannar vid Slussen.
2. Rumänska zigenare med dragspel, maraccas och balalajkor eller lappar om cancer. Efterföljt av en kollektinsamling med Pressbyrå-muggen.
3. Kulturtanter i vinröd poncho som hostar och snörvlar rakt i ansiktet på mig och bjussar på en förkylning.
4. Finska uteliggartanten som alltid säger att hon inte ätit på en vecka men önskar "Er alla god fortsättning och undrar om ni har några slantar". God fortsättning på vaddå?
5. Gubbar i banlonkostym som osar kiss, svett och Rosita, har jättetjocka glasögon och stripig gubbfrilla.
6. Humörlabila kvinnor som diskuterar sina vårdnadstvister med exmaken så det hörs i hela vagnen.


Update:

På Tomas Andersson Wijs hemsida kan man läsa om vad han ser när han åker tunnelbana och hur det inspirerat honom:

"Jag tog tunnelbanan ut, genom den snitslade banan av 50-talsförorter. Hammarby, Björkhagen. Dofterna därute är dofterna från min barndom, en speciell blandning av grönska och asfalt antar jag, bland parkvägar, gångtunnlar och pizzerior. Jag skrev "Solen går upp", "Jag fick aldrig dig", en ny typ av låtar för mig, ivrigt påhejad av Peter. Det kändes som att jag hade hittat en lönndörr i mitt eget sovrum."

Så känner aldrig jag i tunnelbanan. Ingen lönndörr till mitt eget sovrum.

6 comments:

Anonymous said...

den stora tunnelbanevåndan är annars chaufförernas ryckiga körning. Stockholms tunnelbana måste vara den sämsta när det kommer till åkkomfort.

Du vet: start, stopp, låååångsam åkning, tvärnit, start, plötslig tvärnit etc. Varje tur till jobbet innebär ju en 70%-ig risk att drabbas av pisksnärtskador.

Faktiskt riktigt konstigt att jag inte sett någon kräkas på tuben en enda gång, eller gjort det själv.

Anonymous said...

Två av dessa fenomen har jag genomlidit de senaste dagarna.
Nr 2. De tre spelemännen. De spelade jävligt högt och jävligt länge, typ 4 stationer. Först bytte jag plats, sen bytte jag vagn. Jag hatar dragspel!
Nr 4. En annan tant som inte är finsk, men som säger samma sak varje gång man ser henne och dessutom vid varje grupp om 8 säten: "Har ni några kronor över? Ha en bra kväll allihop".

Anonymous said...

Inte sett någon kräkning??? Du kan inte åka långt eller ofta...eller också har du väldigt mycket tur.

deltidsharmonisk said...

Jag är naiv umeåbo så jag ger dom där tanterna småkornor när jag besöker storstaden. Lite för att bättra på mina karmapoäng också.

Carreca said...

Min kompis har sett en uteliggare attackkräkas på en oskyldig tjej mitt emot. Det lät lite ofräscht. Jag tänker inte så mycket på ryck-körningen faktiskt.

Anonymous said...

Såg tanten igen idag, och det hon säger är visst "Kan nån av er hjälpa till med några kronor? Ha en fin kväll allihop"