Tuesday, October 18, 2005

Gregorianska munkar

ÅÅÅH. Som jag har väntat på en gregoriansk munkkörversion av "Kung av sand"!
Munkarna: 1:a kapitlet

Jag såg Åhlénsreklam i tunnelbanan och kom på att jag funderat lite på det här med munksångarna tidigare, så jag var tvungen att kolla upp detta nu.

Är det någon som driver med mig? Vem har lärt de gregorianska munkarna svenska klassiker? Vem har dragit slutsatsen att det här behövs? Framför allt; vem fan köper det??
Det måste finnas någon Brinkenstjärna-typ som sitter med en synth och några effektfilter någonstans och berikar världen med dessa alster. När kommer landsortsturnén med gregorianska munkar?

Andra sånger jag är nyfiken på, som enligt
Ginza finns i gregorianska versioner är t.ex.:
- Brothers in arms
- Fade to grey
- In the shadows (The Rasmus!)
- When you say nothing at all
- Lady in red (Chris de Burgh!)
- I want to know what love is (Foreigner!)

2 comments:

jo said...

Fyfan, du skulle höra Kents "Kärleken väntar" med Munkarna. Det är obetalbar. (Det läskiga med titeln på deras skiva är ju att det förmodligen kan komma fler kapitel. Kanske 47 eller nåt.)

Carreca said...

Jag tror att det är nån (typ Brinkenstjärna) som inte fattat att chapter betyder massa kyrkliga grejer (domkapitel), och helt sonika översatt det med kapitel bara för att det är samma ord. Proffs ut i fingerspetsarna. Jag tycker faktiskt att "800 grader" känns allra mest spännande just nu. Har dock ännu inte fått Ginza-leveranden.