Friday, October 28, 2005

Yatta!


Jag kom nyss på en grej som framkallade minnen från sommaren 2004, och sommaren 2004 framkallar i sin tur minnen av Yatta!.

Lätt det roligaste jag sett på nätet. Jag kan se det här klippet 100 gånger och skratta lika mycket varje gång. Det är även en viktig del i min uppfattning om att japaner är mycket märkliga.

Fler bevis i media på japaner är galna:

1. Beckham-beundraren som intervjuades på svensk TV under fotbollsVM 2002.
Reporter: "So what do you think about David Beckham?"
Galen japan: "AAAAAAHH BECKAHAM!! BECKAHAM LOOOOVE!!! BECKAHAM LOOOOOVE!!!!!" (skriker med uppspärrade ögon rakt in i kameran)

2. Tjejen i Grattis Världen-avsnittet
- som var prostituerad och lånade ut sin Kermit-mössa/mask till Filip Hammar och svarade "Yees" enligt blyg japansk sed på alla frågor.

Jag har hört att det i den delen av Asien anses förödmjukande att inte ha svar på en fråga, och att svara nekande på frågor, varför man aldrig kan få ur dem något vettigt. Exempelvis är det omöjligt att fråga om de vet var en speciell plats ligger, för de kommer alltid att svara "Yees" och fnittra lite, även när de inte förstår, eller inte har en aning. Det kan vara en av delarna i varför de är så konstiga.

Kolla på Yatta!-klippet och skratta tills du tappar tänderna. Garanterat. Du som sett det förr vet att det håller för att se igen.

Nu ska jag åka och dricka drinkar. Häpp.

No comments: