Wednesday, November 09, 2005

Gratis är kass!


Jag åkte ner till Kulturhuset för att slinka in på Anna Ternheims gratisspelning under musikeventet Access all areas. Trodde jag. 150 pers i kö utanför, fullt inne och ingen som helst tillstymmelse till rörelse framåt. Jag vände direkt och åkte hem igen.

Gratiskonserter med relativt kända artister i små lokaler är förvisso ett trevligt initiativ, men det har hänt flera gånger nu att en så stor publik attraheras av ordet GRATIS i gratiskonsert, att man inte har en chans att komma in. Över huvud taget är gratis sorgligt överskattat i Sverige.

- "Varför läser du den där dåliga tidningen? Den var gratis!"
- "Varför tog du en yoghurt du inte tyckte om utanför tunnelbaneuppgången vid Universitetet? Den var gratis!"
- "Varför gick du på en konsert med Ron Sexsmith på Lydmar? Den var gratis!"

Gratis betyder "varför inte?" i svensk översättning. Och den som verkligen vill se artisten oavsett om det är gratis eller kostar 250 kr, får se till att vara på plats tre timmar innan start eller stanna hemma. Ska det va så?

Dagens låt: 112 - Ulf Lundell. Spelades tydligen på Tyrol ikväll. En skräll som slår det mesta.

2 comments:

Anonymous said...

Själv slösade jag två timmar av mitt liv att se en gratis förhandsvisning av filmen Doom för några dagar sedan...
Gratis lockar! Tyvärr!

Anonymous said...

jösses. jag tittade just lite extra på bilden och upptäckte att det var anna ternheim. jag har bara gluttat snabbt på den tidigare när jag scrollat förbi och registrerat den som att det vore en profilbild på döden i "sjunde inseglet"!!! men nu ser jag att det är en vit mössa och ingen jättepanna. haha. jag har tillochmed undrat varför du valde döden som illustration till den där texten...